Jay-Z yritti haastaa Spotifyn – tuloksena karmaiseva floppi

Digi · Tim Isokivi

Räppäri ja liikemies Jay-Z lanseerasi taannoin 56 miljoonalla ostamansa Tidal-musiikkipalvelun suuren kohun saattelemana. Palvelusta piti tulla Spotifyn haastaja, ja sen luvattiin muun muassa tarjoavan parempilaatuista musiikkia ja maksavan parempia rojalteja artisteille.

Tidal ehti olla hetken aikaa Yhdysvaltain 20 ladatuimman iPhone-sovelluksen listalla. Kaksi viikkoa lanseerauksen jälkeen palvelu on kuitenkin osoittautunut rajuksi flopiksi. Tidal ei enää yllä edes 700 ladatuimman sovelluksen listalle, siinä missä Spotify ja Pandora pysyttelevät listan kärkipaikoilla.

Taannoista Tidalin lanseeraustilaisuutta arvosteltiin mediassa siitä, että palvelua julkistamassa nähtiin vain miljoonia dollareita tienaavia tähtiä. Ajatus enemmän rahaa muusikoille tarjoavasta musiikkipalvelusta on jalo, mutta uskottavuutta söi se, että Tidalia tuntuivat tukevan lähinnä Kanye Westin, Rihannan, Madonnan ja Nicki Minajin kaltaiset supertähdet. Heiltä rahaa ja näkyvyyttä ei puutu.

Tidalia varjostavat myös yhtiön alkuperäisen toimitusjohtajam, Andy Chenin, taannoiset potkut. Inquisitr-sivuston mukaan irtisanomisen kerrottiin johtuvan pyrkimyksistä ”virtaviivaistaa” yrityksen toimintaa. Chenin tilalle palkattiin Norjan ympäristöministerin entinen avustaja Peter Tonstad.