Kiroiletko lasten kuullen – tutkimus varoittaa seurauksista

Lifestyle · Annukka Heikkilä

Smart julkaisi YouTube-kanavallaan uuden Smart Forfour -nimisen superminiautonsa mainoksen. Mainos on herättänyt ristiriitaisia ajatuksia aikuisissa ja saanut monenlaista palautetta, sillä mainoksessa pääosaa näyttelevät kiroilevat lapset.

Swearing Kids -nimisessä mainoksessa on leikattu peräkkäin erilaisia otoksia kotivideoista, joissa lapset kiroilevat yllättäin. Lapset ovat oppineet vanhemmiltaan, että kun jokin asia ei mene halutulla tavalla, kiroileminen on se äärimmäinen ilmaisu, jota siinä tilanteessa kuuluu käyttää.

Mainoksen opetus on se, että vääränlaisen auton omistavat vanhemmat kiroilevat liikenteessä enemmän, kun parkkeeraaminen ja ajaminen eivät onnistu halutulla tavalla. Vääränlaisen auton omistavien vanhempien lapset oppivat täten myös kiroilemaan, mikä tuleekin videossa hauskalla tavalla esille.