Koronavuonna Alkon myynti nousi 13 prosenttia – syynä ravintoloiden koronarajoitukset

Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Vuoden 2018 alussa voimaan astunutta uutta alkoholilakia edelsi kiivas debatti siitä nouseeko alkoholin kulutus merkittävästi vai ei. Lopulta kulutus laski, vaikka nelosoluet ja lonkero tulivat myyntiin ruokakauppojen hyllyille. Viime vuonna Alkon kokonaismyynti nousi kuitenkin huimasti kun ihmiset viettivät koronaviruksen jyllätessä enemmän aikaa kotonaan.

Alko julkaisee vuosittain tiedotteen, jossa kerrotaan edellisen vuoden myyntitilastoja ja paljastetaan myydyimmät tuotemerkit. Viime vuonna koronaviruksen aiheuttama karanteeni ja sosiaalinen eristäytyminen aiheutti sen, että ihmiset ostivat enemmän alkoholia kotikäyttöön. Viinien kulutuksessa tenkin hanapakkausten suosio nousi merkittävästi.

Kokonaisuudessaan Alkon myynti oli vuonna 2020 13 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Viime vuonna Alkosta ostettiin 92,7 miljoonaa litraa juomia kun edellisvuonna lukema oli 82,1 miljoonaa litraa. Viinien myynti nousi 15 prosenttia, väkevien juomien 10 prosenttia, panimotuotteiden myynti nousi kuusi prosenttia ja alkoholittomien juomien seitsemän prosenttia.