Kela sai oman robottiasiakaspalvelijan – vastaa chatissa myös vanhempainrahahakemuksiin

Digi · Terhi Piiroinen

Chattirobotti Kela-Kelpo vastaa OmaKelassa vanhempainrahahakemusta täyttävien vanhempien kysymyksiin kesäkuusta 2022 alkaen. Myös Kelpon ruotsinkielinen chattirobottikollega FPA-Folke jatkaa perheiden apuna. Chattirobotit palvelevat asiakkaita kellon ympäri ja vuoden jokaisena päivänä.

Kela-Kelpo ja FPA-Folke ovat palvelleet Kelan asiakkaita kela.fi–sivustolla ja OmaKela-asiointipalvelussa vuodesta 2020 alkaen. OmaKelassa Kela-Kelpo ja FPA-Folke avustavat vanhempainrahan ja perustoimeentulotuen hakemuksilla. Kela.fissä chattirobotit antavat yleisneuvontaa perhe-etuuksissa, opiskelijan etuuksissa, yleisessä asumistuessa ja perustoimeentulotuessa. Tänä vuonna perhevapaauudistuksen myötä ne ovat taas oppineet uutta ja toimivat nyt uuden vanhempainrahahakemuksen apureina.

Näillä vinkeillä saat Kela-Kelpolta parhaiten apua:



– Käytä avainsanoja, esimerkiksi sanaa vanhempainraha tai toimeentulotuki.



– Kirjoita lyhyitä lauseita.



– Kysy vain yksi kysymys kerrallaan.



– Voit kysyä myös sellaista, mitä et kehtaisi puhelimessa kysyä.



– Kela-Kelpo on hyvä Kela–suomi-sanakirja. Muista kysyä termejä.