Suomalaisten kansallismakkara täyttää 60 vuotta – kahdeksan miljoonaa pakettia vuodessa

Lifestyle Ruoka · Terhi Piiroinen

Suomalaiset ovat makkarakansaa. Kansallisen makkarakyselyn mukaan uunilenkki on suosituin makkararuoka, eikä sitä tehdä ilman juustoa. HK Sininen Lenkki® täyttää tänä vuonna 60 vuotta, ja makkara on tuttu jokaisessa perisuomalaisessa kodissa.

Legendaarista lenkkimakkaraa syödään Suomessa vuosittain yli kahdeksan miljoonaa pakettia. Tuoreen makkaratutkimuksen mukaan tärkeimmät syyt ostaa Sinistä Lenkkiä ovat maku, tuttuus, helppous arjen ruoanlaitossa sekä vahvat perinteet.

Tutkimuksen mukaan 81 prosenttia suomalaisista valmistaa uunimakkaransa aina juustolla. Sen sijaan 54 prosenttia suomalaisista syö Sinistä Lenkkiä sekä kylmänä että kuumana. Tämän päivän ruokatrendeissä näkyy kaipuu nostalgisten asioiden äärelle. Monelle se tarkoittaa lapsuuden makumuistoja Sinisestä Lenkistä.