Mies löysi takapihaltaan dinosauruksen luita – sitten paljastui jättimäinen luuranko

Portugalista on paljastunut dinosauruksen fossiloitunut luuranko, joka saattaa olla kokoluokassaan jopa historiallinen. Löydös tehtiin Pompalissa asuvan miehen takapihalta.

Asukas oli löytänyt fossiloituneita luita pihamaaltaan rakennustöiden yhteydessä vuonna 2017. Hän otti yhteyttä asiantuntijoihin, jotka aloittivat pihamaalla kaivaukset vielä saman vuoden aikana. Portugalilaiset ja espanjalaiset paleontologit ovat sittemmin kertoneet maasta paljastuneiden jäänteiden olevan mahdollisesti suurin koskaan Euroopasta löydetty sauropodin luuranko.

Sauropodit olivat nelijalkaisia ja pitkäkaulaisia kasvissyöjiä. Löydetty luuranko kuului sauropodille, jonka arvioidaan olleen jopa 25 metriä pitkä ja 11 metriä korkea. CBS News -uutissivuston mukaan kyseessä saattoi olla Jurassic Park -elokuvastakin tuttu brachiosaurus.

Pombalin alue on Lissabonin yliopiston tutkija Elisabete Malafaian mukaan osoittautunut hedelmälliseksi fossiililöytöjen suhteen. Nyt löydettu luuranko on kuitenkin säilynyt jopa harvinaisen hyvin.