Vinyylilevy tekee paluuta

Viihdeuutiset · Stara.fi

Digitaalinen musiikki on lyönyt itsensä 2000-luvulla läpi, mutta vanha kunnon vinyylilevy ei suostu kuolemaan. Tauotta tiskijukkien ja musiikinharrastajien käytössä ollut vinyylilevy on yllättäen kasvattanut suosiotaan Britanniassa 7-tuumaisena pikkusinkkuna, Billboard-lehti kertoo.

Useat pienet levymerkit julkaisevat edelleen 7-tuumaisia vinyylilevyjä, ja trendi näyttäisi olevan kasvamaan päin. Esimerkiksi Arctic Monkeys ja Kaiser Chiefs -yhtyeiden uutta tuotantoa julkaistaan vinyylinä. Myös Suomessa on julkaistu viime aikoina lukuisia singlejä ja monia albumejakin vinyylimuodossa. Usein vinyyleistä tehdään pieniä keräilypainoksia.

Kulta-aikaansa ennen 90-luvun CD-aikaa elänyt pikkusinkku ei enää saa takaisin, mutta suosion kasvu on kuitenkin selvä. Se liittyy kiinteästi indie-levymerkkien toimintaan.

– Se on merkki itsesuojelusta. Perusajatuksemme on, että jokaisen artistimme musiikkia julkaistaan myös vinyylinä. 7-tuumainen kunnioittaa yhtyeitä ja yhtyeiden musiikkia, Transgressive Records -yhtiön perustaja Toby Langley kertoo.

Hänen mukaansa vinyyliversiot myyvät paremmin kuin muut formaatit, ja kun keskimäärin yhtä julkaisua myydään yhteensä 6.000 kappaletta, on vinyylin osuus jopa 5.000 kappaletta. Lopuista 500 on CD-formaattia ja 500 digitaalista myyntiä.

Viime vuoden syyskuusta tämän vuoden syyskuuhun Britanniassa myytiin peräti 1,1 miljoonaa vinyylisingleä, jossa kasvua edellisvuodesta oli 6 prosenttia. Parhaimmillaan vuonna 1979 vinyyliä myytiin vuodessa huimat 89 miljoonaa kappaletta.