Facebook-leffaa ei saa mainostaa Facebookissa

Viihdeuutiset · Stara.fi

Maailman suosituimmasta yhteisöpalvelusta, Facebookista, kertova elokuva sai maailmalla ensi-iltansa perjantaina. Viikonlopun talouslehdissä on ihmetelty elokuvan mainostamista, sillä sitä ei mainosteta lainkaan Facebookin yli puolen miljardin käyttäjäkunnalle.

Facebookin sijaan The Social Network -nimistä elokuvaa on mainostettu massiivisella kampanjalla yhteisöpalvelun suurimpiin kilpailijoihin lukeutuvassa MySpace-palvelussa, ja samalla miljoonien mainosrahat ovat ohjautuneet kilpailijan kassaan. Tuotantoyhtiön mukaan Facebookin mainossäännöt kieltävät sellaisen kampanjan, jollaista elokuvalle olisi kaavailtu.

MySpace oli ennen Facebookin kasvua pitkään maailman suurin yhteisöpalvelu. Siten mainosrahan ohjautuminen juuri sinne on otettu vastaan ihmetellen. Suomessa The Social Network saa ensi-iltansa 22. lokakuuta. Se perustuu Ben Mezrichin viime vuonna julkaisemaan kirjaan.