Onko tämä Facebookin loppu?

Viihdeuutiset · Stara.fi

Kerroimme viime viikolla kuinka amerikkalainen parodiasivusto kaatui julkaistuaan vitsiksi tarkoitetun uutisen Facebook-palvelun tulevasta lopettamisesta. Moni otti parodiauutisen vakavasti, mutta samalla se aiheutti myös asiallista keskustelua palvelun tulevaisuudesta.

Maailman ylivoimaisesti suosituinta verkkopalvelua käyttää yli puoli miljardia ihmistä. Nyt suosion hiipumista on siitä huolimatta ennustettu muuallakin kuin parodioissa. Arvostettu CNN-uutiskanava julkaisi nimittäin artikkelin, jossa analyytikko Douglas Rushkoff kertoo uskovansa palvelun suosion laskuun.

Esimerkkitapaukseksi Rushkoff nostaa alan entisen markkinajohtajan MySpacen, jonka vetovoima romahti nopeasti. Se toi uudelle omistajalleen valtavat tappiot, kun käyttäjät hylkäsivät palvelun parissa vuodessa siirtyessään Facebookiin. Vastaavia esimerkkejä on lukuisia, ja sama ilmiö tulee toistumaan myös Facebookille.

– Sosiaalinen media itsessään on kuin mikä tahansa sosiaalinen tilaisuus, yökerho tai bileet. Sen tekevät ihmiset, eikä paikka. Kun trendsetterit päättävät paikan menettäneen vetovoimansa, he siirtyvät seuraavaan paikkaan ja muut lähtevät perässä, Rushkoff kirjoittaa.

Yhdysvalloissa yli 500 omistajan yhtiöt joutuvat ilmoittamaan taloustietonsa, ja sekin on Rushkoff mukaan riski Facebookille. Sitkeiden huhujen mukaan Mark Zuckenberg olisi viemässä Facebookia pörssiin vielä kun se on maailman suurin verkkopalvelu. Pari viikkoa sitten investointipankki Goldman Sachs osti palvelusta osuuden hinnalla, jolla koko palvelun arvoksi saatiin 50 miljardia dollaria.

Ihmisten lisäksi myös raha ja omistaminen ovat analyytikon mielestä yksi syy mahdolliseen käyttäjäkatoon, sillä rahastuksen jälkeen palvelun kehittämiseen ei ole enää niin suurta intohimoa.