Viime talvena Renault lanseerasi Twingo Miss Sixty -automallin, jonka mainoskampanja on kevään aikana puhuttanut erityisesti Italiassa. Milanon Publics-toimiston suunnitteleman automainoksen kantavana teemana on nimittäin lesbosuhde.
Tällä viikolla kohua on käsitelty myös mainontaan keskittyneessä AdWeek-julkaisussa, jonka mukaan Renault ja sen mainostoimisto ovat joutuneet puolustelemaan lesboteemaa myös julkisuudessa.
– Halusimme tehdä mainoksen, joka oli aito, nautittava, mutta ei kuitenkaan alatyylinen, Publics-toimistosta kerrottiin AdWeek-julkaisulle.
Samaan aikaan mainosta on syytetty myös plagioinnista, sillä vuonna 2006 lähes sama teema nähtiin Castro-vaatteiden israelilaisessa televisiomainoksessa.
– Sanotaan, että matkiminen on suurin mahdollinen kunnianosoitus. Kampanjoissa on ilmiselvästi paljon samaa ja meidän mainoksemme julkaistiin jo vuonna 2006. Tässä tilanteessa olemme kuitenkin päättäneet olla otettuja, alkuperäisen mainoksen tehneen Reuveni-Pridanin edustaja kommentoi.