Ryanairin lentoemännät eivät auttaneet sydänkohtauksen uhria – vaativat maksua leivästä

Ohhoh! · Stara.fi

Viime aikoina monet lentoyhtiöt ovat olleet julkisuudessa tulilinjalla huonon palvelun merkeissä. Nyt eräs ruotsalaismies on joutunut poikkeuksellisen tyrmistyttävään tilanteeseen halpalentoyhtiö Ryanairin lennolla.

Ruotsalainen perheenisä Per-Erik Jonsson sai sydänkohtauksen lennolla Lontoosta Tukholmaan. Lentohenkilökunta ei kuitenkaan uskonut yllättäen tajuttomaksi menneen miehen saaneen sydänkohtausta, vaan väitti miehen kärsivän vain alhaisesta verensokerista. Siksi lentoemäntä toi miehelle tilanteen korjaamiseksi voileivän ja virvoitusjuoman.

Sydänkohtauksen kourissa olleen miehen auttamisen sijaan henkilökunta vaati miestä kahteen otteeseen maksamaan kuusi puntaa hänelle annetuista leivästä ja virvoitusjuomasta. Lennolla mukana olleet sairaanhoitaja-vaimo Pia Appleton Jonsson ja tytärpuoli Billie Appleton kertoivat Aftonbladet-lehdelle luulleensa, että 63-vuotias perheenisä kuolisi ilman henkilökunnan apua.

Vaimo sai omatoimisesti miehen sydämen käyntiin, ja vasta myöhemmin henkilökunta ymmärsi antaa miehelle lisähappea vaimon vaatimuksesta. EU-säädösten mukaan lentohenkilökunnan tulee osata antaa ensiapua. Nyt perhe vaatii Ryanairilta anteeksipyyntöä harkitsee oikeustoimia. Lentoyhtiö väittää, että vaimo ei suostunut ehdotukseen hätälaskusta lähimmälle lentokentälle.