Aamulehti teki sen jälleen – ei suostu korjaamaan valheellista uutisointia

Viihdeuutiset · Stara.fi

Tamperelainen Aamulehti uutisoi viime viikolla etusivullaan näyttävästi tapauksesta, jossa se väitti Suomen Ilotulitus Oy:n syyllistyneen vakavaan rikokseen. Pian kuitenkin selvisi, että Aamulehti syytti aivan väärää yhtiötä.

Uutisointi perustui lehden suorittamiin ilotulitteiden koeostoihin, joiden kohteena oli kuitenkin aivan toinen yritys, Räjäytyskaksikko Oy. Tästä huolimatta Aamulehti syytti tapauksesta ilotulitteiden maahantuojaa.

Aamulehti 19.10.2011

Aamulehden useista eri lähteistä saamien tietojen mukaan vyyhtiin on sotkeutunut Suomen suurin ilotulitteiden maahantuoja ja tukkukauppias Suomen Ilotulitus Oy.

Tästä vakavasta virheestä huolimatta Aamulehti ei ole – tuttuun tapaansa – suostunut oikaisemaan virhettään. Suomen Ilotulitus Oy julkaisi tapauksesta nopeasti tiedotteen, jossa se sanoutui irti väitteistä ja vaati Aamulehteä oikaisemaan virheensä.

– Suomen Ilotulitus Oy on pyytänyt virheellisten tietojen oikaisemista Aamulehdessä sekä muissa medioissa, jotka ovat uutisoineet tapauksesta Aamulehden uutisen perusteella, Suomen Ilotulitus Oy:n tiedotteessa todetaan.

Aamulehti ei ole vaatimuksista huolimatta suostunut oikaisemaan virhettään. Eilen illalla lehti suostui kuitenkin viimein julkaisemaan verkossa Suomen Ilotulitus Oy:n toimitusjohtajan oman lausuman asiasta. Yhtiö joutui siis itse oikaisemaan siihen kohdistuneen virheellisen uutisoinnin, jonka lehden olisi pitänyt automaattisesti oikaista virheiden tultua julki.

– Suomen Ilotulitus Oy haluaa tällä kannanotolla korjata mahdollista virheellistä käsitystä, joka uutisten lukijoille on saattanut juttujen perusteella välittyä. Suomen Ilotulitus Oy on maahantuoja, joka myy luvan saaneille vähittäismyyjille. Maahantuoja ei ole eikä voikaan olla vastuussa itsenäisten jälleenmyyjien toimista, toimitusjohtaja kirjoittaa.

Lukijoiden luottamus Aamulehteen puolueettoman tiedon välittäjänä on horjunut tänä vuonna useita kertoja. Tuoreessa muistissa on erityisesti Blockfestin tapaus, jossa lehti julkaisi useita vakavia väitteitä, jotka osoittautuivat myöhemmin perättömiksi. Aamulehti ei suostunut kuitenkaan korjaamaan uutisointia eikä julkaisemaan oikaisua. Tapaus sai paljon näkyvyyttä erityisesti sosiaalisessa mediassa. Myös Paavo Lipposeen kohdistuneet perättömät syytökset nousivat taannoin otsikoihin. Aamulehti julkaisi oikaisun vasta Lipposen uhattua lehteä oikeustoimilla.

Uusimmat