Näin paljon tipaton tammikuu vaikuttaa kehoon

Terveys Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Pikkujoulukauden, joulun pyhien ja uudenvuoden rientojen jälkeen moni haluaa rauhoittua ja aloittaa uuden vuoden tekemällä parannuksen. Tipaton tammikuu on muodostunut monelle jokavuotiseksi tavaksi ja se onkin hyvä tapa antaa kehon levätä alkoholintäyteisen loppuvuoden jälkeen.

Metro-lehti listasi, miten tipaton tammikuu vaikuttaa kehoon kuukauden aikana.

1. Maksan rasvapitoisuus vähenee

Tutkimuksen mukaan kuukauden juomattomuus vähentää maksassa olevia rasvoja 15 prosentilla.

2. Syöt vähemmän

Yösyöminen ja krapulapäiväna nautitut rasvaiset ruoat jäävät vähemmälle, minkä vuoksi syöt viikon aikana vähemmän.

3. Olet virkeämpi

Alkoholi vaikuttaa negatiivisesti yöuniin. Ilman humalatilaa nukut paremmin ja yöunesi ovat levollisempia.

4. Olet tehokkaampi työntekijä

Tutkimuksen mukaan tipattoman tammikuun pitävät ovat kuukauden juomattomuuden jälkeen noin 17 prosenttia tehokkaampia töissä.

5. Saatat alkaa syömään enemmän makeisia

Riippuvuutta aiheuttaneen tavan jättäminen vaihtuu yleensä väliaikaisesti toiseen tapaan, joka tuottaa hyvää oloa. Juomisen lopettaminen voi lisätä makeisten ja herkkujen syömistä, koska mieli kaipaa hyvänolontunnetta.

6. Syöpäriski vähenee huomattavasti

Alkoholin käyttäminen lisää muun muassa suu-, maksa- ja rintasyöpien riskiä.

7. Pudotat noin kaksi prosenttia painostasi

Tutkimuksen mukaan juomisen lopettaneet pudottivat noin kaksi prosenttia painostaan ensimmäisen kuukauden aikana.

8. Ihosi näyttää terveemmältä

Alkoholi aiheuttaa nestehukkaa, joka näkyy ihossa kalpeutena, kuivuutena ja ryppyinä. Hyvin nesteytetty keho näkyy kasvoissa eloisuutena ja kimmoisuutena.

9. Juomistottumuksesi voivat muuttua lopullisesti

857 vapaaehtoisen avulla tehty tutkimus osoitti, että tipattoman tammikuun pitäneet joivat vielä puolen vuoden jälkeenkin vähemmän.

Uusimmat