Emojeja syytetään nyt seksistisiksi

Digi Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Emojit ovat hauskoja kuvia, joilla ihmiset rikastavat viestejään ja kuvaavat heidän senhetkistä tekemistään tai sitä miltä heistä tuntuu. Naisten hygieniatuotteita valmistava Always on lanseerannut osana #LikeAGirl -nimistä kampanjaansa uuden videon, jossa käsitellään emojeita ja niiden seksistisyyttä.

Videolla nuoret tytöt kertovat käyttävänsä todella paljon emojeita viesteissään, koska emojit ovat hauskoja ja saavat viestitkin vaikuttamaan persoonallisemmilta. Tytöt kuitenkin harmittelevat sitä, että tyttö-emojit ovat kaikki vaaleanpunaisissa prinsessamekoissa ja meikkaavat, käyvät kampaajalla tai tanssivat.

Tytöt kertovat videolla harrastavansa kaikenlaisia urheilulajeja. Heitä harmittaa se, että emojeissa vain pojat pyöräilevät, surffaavat, juoksevat ja pelaavat pallopelejä. Videon mukaan emojit ovat siinä mielessä seksistisiä ja tyttöjä vähätteleviä, että kuvapankissa ei ole tarjolla kuin prinsessoja ja tyttömäisiä tyttöjä, jotka eivät harrasta mitään.