Mies kuoli ripulilääkkeen yliannostukseen – pää sekaisin Imodiumilla

Ohhoh! · Terhi Piiroinen

Ripulilääkkeenä käytetyn Imodiumin päihdyttävistä vaikutuksista on uutisoitu jo muutaman vuoden ajan. Imodiumia pidetään köyhän miehen metadonina. Ripulilääkkeen yliannostus on vaatinut jälleen yhden miehen hengen.

Yhdysvaltojen Pennsylvaniasta kotoisin oleva 29-vuotias Arjun Patel on kuollut ruumiinavauspöytäkirjan mukaan ripulilääkkeen yliannostukseen. Imodiumia liikaa nauttinut mies oli saanut loperamidimyrkytyksen. Ripulilääkeaineriippuvuudet ovat lisääntyneet ja yliannostusten määrä on kasvanut 91 prosenttia 15 vuoden aikana.

Reseptivapaassa Imodiumissa on pieniä määriä opiaattijohdannaisia sisältävää loperamidia. Yliannostus vaatii yleensä satojen pillereiden syömisen. Imodium on vaarallista sydämen toiminnalle suurina määrinä nautittuna, CBS Pittsburgh -paikallisuutiskanava raportoi.

Uusimmat