Kotimaan matkailukesästä povataan ennätyksellisen vilkasta – matkailusivustolla yli 170 kohdetta

Matkailu · Terhi Piiroinen

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema, Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja kokoaa kotimaan kohteet yhteiselle 100syyta.fi -sivustolle, joka tarjoaa kotimaanmatkailijoille inspiraatiota ja konkreettisia vinkkejä.

Kyselytutkimuksen mukaan koronaviruspandemia on vaikuttanut positiivisesti suomalaisten matkailuinnostukseen kotimaassa. Lähes puolet suomalaisista ovat aiempaa kiinnostuneempia kotimaanmatkailusta. Jopa 65 prosenttia kertoo tekevänsä tänä kesänä lomamatkan Suomessa.

Lähes 40 prosenttia kyselytutkimuksen vastaajista kertoo, että haluaa tutustua paremmin Suomeen ja siihen, mitä tarjottavaa kotimaanmatkailulla on. Kun vastaajia pyydettiin kertomaan, millaisia asioita he haluavat kokea tänä kesänä, nousivat esille erityisesti aktiviteetit, elämyksellisyys, luontomatkailu, yllätyksellisyys, historia ja kulttuuri.

– Mielestäni voisi jopa sanoa, että uuden z-sukupolven myötä ollaan siirtymässä Suomi-nolouden ajasta Suomi-ylpeyden aikaan. Perinteiset suomalaiset asiat, kuten vaikkapa juurileivonta tai neulominen, ovat uudella tavalla pinnalla ja nämä trendit satavat myös kotimaanmatkailun laariin. Paikallisuus aidosti vetää puoleensa erityisesti nuorempia sukupolvia, kertoo Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

Kampanjasivusto 100 syytä matkailla Suomessa on hyödyllinen väline myös yrityksille ja organisaatioille. Esimerkiksi Lahti Regionin markkinointipäällikkö Kirsti Simola kertoo, että sivustolle on listattu Lahden matkailun kärkipaikkoja, kuten puhdas järviluonto ja monipuoliset urheilu- ja liikuntamahdollisuudet. Meillä on kirkasvetiset järvet, Salpausselät ja harjut. Niiden muodostama Salpausselkä Geopark -alue tarjoaa paljon aktiivisen tekemisen mahdollisuuksia.