Taksikuskeilla hurjia kokemuksia pikkujoulukausilta: ”Ampui rattijuopon renkaita puhki”

Viihdeuutiset · Stara.fi

Pikkujoulukausi on perinteisesti taksinkuljettajille vauhdikasta aikaa. Joulukuun viikonloppuina on tänä vuonna tehty yli kaksinkertainen määrä taksitilauksia verrattuna viime vuoteen.

02 Taksin haastattelemien taksiautoilijoiden mukaan taksiasiakkaat osaavat käyttäytyä nykyään pikkujouluaikaan hyvin. Korona-aika on vaikuttanut paljon ihmisten juhlimistottumuksiin ja sitä kautta myös taksien tarpeeseen.

Taksiautoilijoiden mukaan nykyiset pikkujouluasiakkaat osaavat käyttäytyä hyvin verrattuna esimerkiksi 1970-luvun asiakkaisiin. Silloin ihmiset pääsivät vuoden ainoan kerran ravintolaan ja ilmaisen alkoholin äärelle. Silloin helposti juotiin liikaa, herättiin väärästä osoitteesta tai haukuttiin pomo.

– Kerran asiakkaallani oli päällään minihame, korkokengät ja pikkulaukku. Oli aivan hirveä sää ja asiakas halusi kyytiin. Asiakkaalla ei ollut kuitenkaan yhtään rahaa ja hän ei keksinyt, mitä voisi antaa pantiksi. Ehdotin, että otan hänen kauniit korkokenkänsä pantiksi, kun hän käy hakemassa sisältä rahaa ja näin tehtiin, ArtCabin toimitusjohtaja Hannu Valo toteaa.

Rahan lisäksi asiakkailla voi olla oma osoite hukassa tai taksinkuljettajan täytyy saattaa vahvasti humalassa oleva asiakas käsikynkässä kotiovelle. 70-luvulla eräs taksiautoilija päätti ottaa oikeuden omiin käsiinsä.

– Kerran yksi kuljettaja ajoi humalaisen kuskin perässä, otti pistoolin käteensä ja alkoi ampua renkaita puhki. Siihen aikaan sai ja oli normaalia pitää asetta autossa.

Palvelukulttuuri on vuosien myötä muuttunut taksialalla samaan tapaan kuin muillakin palvelualoilla. Vuosia sitten kuljettajat polttivat kaikessa rauhassa tupakan loppuun ennen kuin ottivat asiakkaan kyytiin.

– Siihen aikaan asiakas oli pakollinen paha. Olimme iloisia, kun saimme paketin kuljetettavaksi. Se ei puhunut mitään. Nykyään asiakas voi valita haluamansa taksiyhtiön ja haluamansa tilauskanavan. Tästä syystä taksinkuljettajille on erityisen tärkeää palvella jokaista asiakasta mahdollisimman hyvin.