Tutkijat löysivät Aurinkokunnan naapuritähdeltä ehkä kolmannen planeetan

Aurinkunnan naapuritähteä, Proxima Centauria saattaa kiertää ainakin kolme planeettaa. Tähtitieteilijät ovat nimittäin löytäneet uuden potentiaalisen eksoplaneetan tähden läheisyydestä. Löydös tehtiin ESOn Chilessä sijaitsevalla VLT, eli Very Large Telescope -teleskoopilla.

Proxima d -kiviplaneetan massan arvioidaan olevan noin yksi neljäsosaa Maan vastaavasta. Kyseessä olisi yksi kevyimmistä koskaan löydetyistä eksoplaneetoista. Planeetan kiertoradan uskotaan sijaitsevan elämälle suotuisalla vyöhykkeellä, mikä tarkoittaa että sen pinnalla saattaisi esiintyä nestemäistä vettä ja mahdollisesti jopa elämää.

– Löytö osoittaa, että naapuriaurinkokuntamme vaikuttaa olevan täynnä mielenkiintoisia uusia maailmoja. Ne ovat meidän ulottuvilla tarkempia tutkimuksia ja tulevaisuuden tutkimusmatkoja ajatellen, tutkimusta johtanut tähtitieteilijä João Faria kuvailee tiedotteessa.

Tutkijat ovat aikaisemmin löytäneet yhden vahvistetun Proxima Centauria kiertävän planeetan ja toisen vahvistamattoman planeetan. Ensimmäisenä löydetty Proxima b kiertää auringon 11 vuorokaudessa, Proxima c puolestaan noin viidessä vuodessa.