Selvitys: Esplanadin kävelyosuuden leventäminen vähensi kivijalkakauppojen myyntiä

Matkailu · Terhi Piiroinen

Kesästä Espalla on tehty myös kappale. Nyt Helsingin kaupunkiympäristö on selvittänyt, millaisia vaikutuksia Esplanadien muutoksilla kävelykatumaisempaan suuntaan on ollut. Kokeilu on kaksivuotinen, mutta alueen yrittäjiltä kysellään mielipiteitä ja tunnuslukuja säännöllisesti.

Esplanadeilla varattiin aiempaa enemmän tilaa kävelylle ja oleilulle, lisättiin alueelle vehreyttä sekä kohennettiin viihtyisyyttä. Ensimmäiset välivaiheen tulokset on nyt saatu. Niiden mukaan alueen yritysten kokemukset vaihtelevat suuresti eri toimialojen välillä. Positiivisimmat vaikutukset kohdistuivat ravintola- ja kahvilatoimintaan.

Kyselyyn vastanneista yrityksistä 37,8 prosenttia kertoi myyneensä saman verran kuin edellisenä vuonna vastaavana ajanjaksona. Vähemmän ilmoitti myyneensä 35,1 prosenttia ja enemmän 24,3 prosenttia vastaajista. Positiivisin vaikutus kokeilulla oli tähän mennessä selkeästi alueen ravintoloihin ja kahviloihin. Negatiiviisin vaikutus kokeilulla oli tavaraa myyviin liikkeisiin.

Yrityksiltä kysyttiin myös, haluisivatko he jatkaa kokeilua vielä vuoden 2024 jälkeen. Vastaajista 37,8 prosenttia ei osannut sanoa pitäisikö kokeilua jatkaa, 35,1 prosenttia oli sitä mieltä, että kokeilua ei tulisi jatkaa ja 27 prosenttia halusi jatkaa kokeilua.