Huijarit käyttivät tekoälyllä luotua Taylor Swiftiä – moni lankesi ansaan

Digi Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Huijarit esiintyvät toisinaan julkisuudesta tuttuina henkilöinä sosiaalisessa mediassa. Yhdysvalloissa kuuluisuuksien nimissä huijaamisen avuksi on jo valjastettu tekoälyyn pohjaavia työkaluja.

Facebookissa levinneissä mainoksissa poptähti Taylor Swift näyttää mainostavan Le Creuset -keittiötuotteita. Hän kertoo lahjoittavansa 3 000 Le Creuset -kattilaa faneille pelkkien postikulujen hinnalla. Linkkiä klikkaavat käyttäjät ohjataan sivustolle, jossa heidät pyydetään täyttämään kysely.

Sivustolle henkilökohtaisia tietojaan antaneet joutuvat tilausansaan, jossa heidän tililtään katoaa kuukausittain rahaa. Mainostettua kattilaa he eivät sen sijaan ole saaneet. Le Creusetin edustaja kertoi New York Post -lehdelle, ettei yhtiöllä ole mitään tekemistä huijauskampanjan kamssa eikä heillä ole yhteistyösopimusta Taylor Swiftin kanssa.

Swift ei todellisuudessa esiinny kamopanjan videolla, vaan kyseessä on tekoälyn keinoin tähdestä luotu deepfake-versio. Tietojenkäsittelyn tohtori Siwey Lyu varoitti lehdelle vastaavien videoiden luomisen mahdollistavien työkalujen olevan nykyään erittäin yleisiä. Hämäävän aidolta näyttävien deepfake-videoiden luominen alkaa olla erittäin helppoa, ja niitä nähdään verkossa jatkuvasti enemmän.