S-Pankin verkkopankissa oli huhti-elokuun välisenä aikana häiriö. Se tarjosi osalle asiakkaista pääsyn toisten asiakkaiden tileille. Järjestelmähäiriö on sittemmin korjattu.
S-Pankin tiedotteen mukaan toisen asiakkaan tunnuksilla pääsi kirjautumaan verkkopankkiin noin muutama sata asiakasta. Pienessä määrässä tapauksia häiriöttä hyödynnettiin väärinkäytöksiin. Tällaisia olivat esimerkiksi luvattomat maksut ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin kirjautuminen.
– Pyydämme anteeksi tapahtunutta ja olemme syvästi pahoillamme. Otamme palveluidemme turvallisuuden erittäin vakavasti ja kehitämme jatkuvasti uusia tapoja suojata palveluitamme, S-Pankin digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg kertoo tiedotteessa.
Häiriö johtui verkkopankin yksittäisen ohjelmistokomponentin virheellisestä toiminnasta. S-Pankki on tehnytt poliisille tutkintapyynnön tapaukseen liittyen. S-Pankin mukaan asiakkaille korvataan kaikki häiriösttä johtuneet välittömät taloudelliset vahingot, ja pankki on ollut yhteydessä niihin asiakkaisiin, joita tilanne on koskettanut.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten pankki, tietoturva tai laajemmin aihealueesta Digi Ohhoh!.