Tutkimus: Suomalaisteinit vähiten muotitietoisia!

Viihdeuutiset · Stara.fi

Suomalaisten heikko itsetunto muotiasioissa ei ilmeisesti olekaan täysin tuulesta temmattu, sillä Habbo Hotelin kansainvälisen muotikyselyn mukaan suomalaisteinit ovat kansainvälisessä vertailussa vähiten muotitietoisia.

Tulos selviää Habbo Hotelin kansainvälisestä muotikyselystä, jossa selvitettiin muun muassa nuorison muotiin liittyviä kulutustottumuksia, muotibrändejä ja mielipidevaikuttajia. Miley Cyrusin tähdittämän Habbo Runway -muotikampanjan osana tehtyyn kyselyyn vastasi kansainvälisesti yli 60.000 vastaajaa, Suomesta vastaajia oli hieman yli tuhat. Tutkimuksen mukaan suomalaisteinit ovat vähiten kiinnostuneita trendeistä pukeutumisessaan.

Muoti ja muodikkuus ovat hyvin tärkeitä asioita teinien elämässä, noin 70 prosenttia vastaajia on vahvasti tätä mieltä. Noin 82 prosenttia kertoi pitävänsä shoppailusta, tyttöjen keskuudessa tämä osuus oli vielä selkeästi suurempi (tytöt 92%, pojat 74%).

Suomessa suhtaudutaan shoppailuun hieman muita maita vastahakoisemmin, sillä täällä hieman yli 70 prosenttia kertoo pitävänsä siitä, ja noin 25 prosenttia ei pidä ostoksilla käynnistä lainkaan. Kansainvälisesti yli puolet kaikista nuorista kertoo ostavansa vaatteita, kenkiä ja asusteita vähintään parin viikon välein, Suomessa hieman harvemmin (45%).

Yli kolmannes kaikista vastaajista kertoi viimeisten muotivirtausten vaikuttavan jatkuvasti heidän pukeutumiseensa, kun taas 47 prosenttia sanoo, että trendeillä on vaikutusta, mutta eivät seuraa niitä jatkuvasti. Kansainvälisesti trendeillä on huomattavasti suurempi vaikutus nuorison pukeutumiseen Etelä-Amerikassa kuin esimerkiksi Euroopassa. Suomen teinit eivät perusta niinkään viimeisimmistä trendeistä, sillä vain 16 prosenttia sanoo seuraavansa niitä jatkuvasti pukeutumisessaan – kansainvälisesti Suomen prosentti oli kyselyn matalin.

Lady Gaga ja Anna Abreu suosituimmat

Kansainvälisesti teinien suosimia muoti-ikoneita kyselyssä olivat Lady Gaga, Paris Hilton, Gisele Bundchen ja Habbo Runway -kampanjassakin vaikuttava Miley Cyrus. Lady Gaga oli sekä poikien että tyttöjen suosikki kaikissa muissa maissa paitsi Espanjassa, jossa Ronaldo vei ykköstilan.

Kakkostila vaihteli paljon poikien ja tyttöjen välillä – tytöillä toiseksi suosituin oli Miley Cyrus, kun taas pojat rankkasivat kakkostilalle Michael Jacksonin. Suomessa ikonien järjestys oli: Lady Gaga, Paris Hilton, Madonna ja Anna Abreu.

Muotibrändeistä vaikutusvaltaisimpien joukkoon kuuluivat kansainvälisesti Nike, Adidas, Puma ja H&M. Poikien ja tyttöjen erot eivät olleet suuria, ainoastaan H&M sijoittui korkeammalle tyttöjen keskuudessa. Suomessa H&M keräsi eniten ääniä, seuraajinaan Adidas, Puma ja Only.

Muotivinkit vaatekaupoista ja muotiblogeista

Vaatekaupat (46%), kaverit (37%) ja lehdet (37%) sijoittuivat korkeimmalle kysyttäessä mistä nuoret hakevat muotivinkkejä. TV ja internet olivat lähes yhtä suosittuja, mutta sijoittuivat yllättäen vasta neljännelle ja viidennelle sijalle.

Kolme suosituinta nettilähdettä olivat vaatekauppojen nettisivut, vaatemerkkien omat sivustot sekä muotiblogit, jotka olivat selkeästi suositumpia tyttöjen keskuudessa (34% sanoo seuraavansa aktiivisesti, pojista 19%). Vastavuoroisesti pojat hakevat tyttöjä aktiivisemmin vinkkejä sosiaalisista verkostoista, kuten Facebookista. Suomen tulokset seurasivat aika tarkkaan kansainvälistä linjaa, ainoastaan vaatekauppojen rooli oli vahvempi (52% sanoi hakevan sieltä vinkkejä).