Televisiomainokset hiljennetään lailla USA:ssa

Viihdeuutiset · Stara.fi

Suomessakin monet kuluttajat ovat ihmetelleet jo vuosien ajan sitä, että televisiomainosten äänenvoimakkuus poikkeaa huomattavasti varsinaisen lähetysvirran voimakkuudesta. Yleisen uskomuksen mukaan televisiomainosten äänenvoimakkuus on suurempi, jotta ”ne kuuluvat jääkaapille saakka”.

Monet televisiokatsojat ovat kuitenkin häiriintyneet siitä, että television äänenvoimakkuutta pitää usein hiljentää mainosten ajaksi. Sama ongelma on ollut jo pitkään myös Yhdysvalloissa, mutta nyt asia on viimein korjattu. Wall Street Journal -lehti nimittäin uutisoi, että Yhdysvaltojen kongressi kielsi torstaina televisio-ohjelmia kovaäänisemmät mainokset.

Yhdysvalloissa kuluttajat ovat tehneet liian äänekkäistä mainoksista viranomaisille miljoonia valituksia vuosien aikana. Nyt kysymys kuuluu: Koska vastaava määräys saadaan voimaan myös Suomessa? Viime vuodenvaihteessa Suomenkin televisiomainoksissa tapahtui muutoksia, kun mainoskatkojen määrää nostettiin EU-direktiivi muuttuessa. Mainoksia saa nykyisin esittää 12 minuuttia tunnissa, ja samalla aikaisempi vaatimus 20 minuutin yhtenäisestä ohjelmajaksosta poistui.