Varo tekstiviestiä numerosta 17270: ”Voi tulla kalliiksi”

Viihdeuutiset · Stara.fi

Aamulehti kertoi viikonloppuna, että Euroopan kuluttajakeskuksessa on käsitelty viime vuosina jopa 500 tapausta, jossa kuluttaja on saanut maksullisia tekstiviestejä, joita hän ei ole tilannut. Tällainen ”palvelu” voi tulla maksamaan kuluttajalle satoja euroja.

Viestien takana on lehden mukaan viranomaisillekin tuttu hollantilainen Wixawin. Kuluttajaviranomaisten mukaan kuluttaja voi tilata viestit tietämättään antamalla puhelinnumeronsa esimerkiksi verkossa tarjottavaan älykkyystestiin. Sen yhteydessä voi olla pienellä mainittuna, että kyseessä on maksullinen kestotilaus. Tällaisista tilanteista löytyy lukuisia esimerkkejä verkon keskustelupalstoilta.

Ihmisiä varoitetaan nyt antamasta puhelinnumeroaan epäselvissä tilanteissa ja säästämään saapuneet viestit. Lisäksi viestien tilauksen voi keskeyttää vastaamalla viestiin ”stop”. Jymäytetyiksi tulleita kuluttajia pyydetään kääntymään kuluttajariitalautakunnan puoleen. Wixawin-yhtiön lisäksi myös Celldorado ja Glomobil ovat Aamulehden mukaan olleet esillä samankaltaisissa tapauksissa.