Nettiarvostelut parantavat yksityisten ravintoloiden bisnestä

Ohhoh! Viihdeuutiset · Stara.fi

Verkossa on lukuisia palveluita, joissa kuluttajat voivat kertoa mielipiteensä esimerkiksi ravintoloista. Sosiaalisen median ja muiden ihmisten mielipiteiden arvostus on samalla noussut huimasti, kun yhä useammat valitsevan ravintolansa suositusten perusteella.

Nyt asiaa on tutkittu Yhdysvalloissa, jossa yksi suosituimmista ravintoloita rankkaavista palveluista on Yelp. Harvardin yliopisto tutki palvelussa julkaistuja seattlelaisten ravintoloiden arvosteluja. Samalla selvisi, että suurkaupungin ravintoloista peräti 70 prosenttia ravintoloista oli arvosteltu Yelpissä, kun paikalliset sanomalehdet olivat arvostelleet vain viisi prosenttia ravintoloista.

Tutkijat selvittivät myös ravintolan saaman arvosanan suhdetta liikevaihtoon ja huomasivat, että yhden pisteen nousu tarkoittaa jopa yhdeksän prosentin nousun liikevaihtoon. Tämä pätee kuitenkin lähinnä vain yksityisiin ravintoloihin, sillä ketjuravintolat eivät saaneet yhtä merkittävää hyötyä. Palvelun käyttäjät tietävät usein ketjuravintoloiden tarjonnan jo etukäteen, joten niistä ei lueta enää verkosta. Siten tutkimuksessa tehtiin päätelmä, että nettiarvostelut hyödyntävät erityisesti yksityisiä ravintoloita.