Top Gear -juontaja Jeremy Clarksonista 21 000 valitusta

Viihdeuutiset · Stara.fi

Maailman suosituin autoalan televisio-ohjelma Top Gear joutui taannoin sensuroinnin kohteeksi Yhdysvalloissa, kun ohjelman juontajat esittivät varsin rajuja stereotypioita meksikolaisista. Maan suurlähettiläs vaati anteeksipyyntöä ja uhkasi viedä ohjelman oikeuteen. Sittemmin ongelmat ovat jatkuneet.

Nyt juontaja Jeremy Clarkson on aiheuttanut BBC-kanavalle palautevyöryn. Keskiviikkona hän vitsaili The One Show -ohjelmassa, että olisi valmis teloittamaan ampumalla kaikki maansa lakkoilijat. Aiheesta on tähän mennessä tehty yli 21.000 valitusta. Tänään Clarkson totesi lehtikolumnissaan pitävänsä itsemurhan tekijöitä itsekkäinä pelkureina.

Äskettäin eräs autovalmistaja väitti Top Gear -ohjelman huijanneen katsojia. Ohjelmassa Tesla-sähköauton akkukestoksi esitetään yhtiön mukaan vain neljännes todellisesta, ja nyt se vaatii oikeudessa korvauksia väärien väittämien esittämisestä.

Top Gearin Meksiko-skandaali sai alkunsa, kun juontajakolmikko totesi meksikolaisten autojen olevan meksikolaisten ihmisten tavoin laiskoja, ylipainoisia, vastuuttomia ja ilmavaivaisia örkkejä, jotka nojailevat aitoihin ja nukkuvat. Meksikon Lontoon suurlähettiläs Eduardo Medina-Mora Icaz vaati kansainvälistä tutkintaa ja koko ohjelman kieltämistä. Hänen mukaansa ohjelman tulee vastata tekosistaan oikeudessa. Samalla Meksikon radio asetti BBC:n boikottiin.

Uusimmat