DJ-ammattilaiset: ”Tiskijukkien tilanne on kestämätön”

Viihdeuutiset · Stara.fi

Suomessa on jo vuosien ajan viritelty aktiivisesti keskustelua tiskijukkien maksamista ylisuurista tekijänoikeuskorvauksista. Siirryttäessä CD-levyjen aikakaudelta digitaalisiin formaatteihin tilanne on kärjistynyt kestämättömäksi, kun sekä Teosto että Gramex rahastavat nykyisin tiskijukkia moninkertaisilla maksuilla.

Tällä kertaa asia on kärjistynyt, koska Helsingissä tehtiin viikonloppuna ravintoloihin mittava ratsia, jossa poliisi ja Gramex tarkistivat tiskijukkien oikeuksia musiikin soittamiseen. Tarkastusten ajaksi soittaminen jouduttiin paikoin myös keskeyttämään, mikä ärsytti tiskijukkien lisäksi myös maksaneita asiakkaita. Teosto ja Gramex ovat joutuneet tiskijukkien tulilinjalle myös siksi, että niiden vaatimista maksuista on vaikea saada tietoa myös järjestöiltä itseltään.

Aiemmin DJ sai soittaa omistamiaan vinyyli- tai CD-levyjä vapaasti ravintoloissa, kunhan ravintola oli maksanut musiikin esittämisestä asianmukaiset maksut. Digitaalinen musiikki on kuitenkin tuonut alalle merkittäviä ongelmia, jotka ovat viime viikkoina vain kärjistyneet. Digitaalisen musiikin kohdalle ei nimittäin enää riitä, että DJ on ostanut musiikkinsa laillisesti esimerkiksi internetin musiikkikaupoista.

Musiikkikappaleiden laillisen ostamisen lisäksi DJ joutuu nykyisin maksamaan jokaisen soittamansa kappaleen jopa joka vuosi uudelleen tekijänoikeusjärjestölle. Tämä siitä huolimatta, että ravintola on jo kertaalleen maksanut musiikin esittämisestä asianmukaiset korvaukset ja DJ on jo kertaalleen ostanut kappaleensa laillisesti musiikkikaupasta. Esimerkiksi viiden vuoden aikana DJ voi joutua maksamaan kappaleensa yhteensä peräti seitsemän kertaa; kerran musiikkikauppaan, kerran Teostolle ja viisi kertaa Gramexille. Kaiken lisäksi maksu on sama teki DJ sitten yhden tai kolmesataa keikkaa vuodessa.

Nyt tiskijukkien mitta on tullut täyteen ja tilanteeseen vaaditaan pikaista muutosta. Asiasta kirjoittaa blogissaan Tero Uuttana, joka vertaa nykytilannetta siihen, että livekeikkoja tekevät muusikot joutuisivat maksamaan joka vuosi uudelleen jo kertaalleen laillisesti ostamansa nuotit. Uuttana ehdottaa tilanteen ratkaisuksi ravintolakohtaiseen lisenssiin siirtymistä nykyisestä DJ-kohtaisesta lisenssistä.