Näin ihmiset käyttävät aikansa netissä – tuliko yllätyksenä?

Viihdeuutiset · Terhi Piiroinen

Digitaalisen markkinoinnin ammattilaiset tutkivat, mihin ihminen oikeasti käyttää aikansa verkossa. Eniten internetissä vietetään aikaa sosiaalisen median parissa, toiseksi eniten luetaan viihdeuutisia ja kolmanneksi eniten he tekevät ostoksia verkkokaupoista.

Tutkijat jakoivat ihmisten internetkäyttäytymisen yhteen tuntiin, josta sosiaalisessa mediassa pyörimiseen käytettiin peräti neljäsosa. Viihteen parissa ihmiset sen sijaan viihtyivät tunnista yhteensä noin kymmenen minuuttia, kun taas verkko-ostoksiin käytetään noin viitisen minuuttia.

Tulos saattaa yllättää, sillä esimerkiksi aikuisviihteeseen käytetään ajasta vain murto-osa, eikä sähköpostejakaan lueta tutkimuksen mukaan kuin muutaman minuutin ajan päivässä. Daily Mailin mukaan amerikkalaiset käyttivät eniten sosiaalista mediaa. Tutkimukseen osallistui 25 miljoonaa internetin käyttäjää ja sen toteutti Experian Marketing Services -yhtiö.