Iron Maidenin Bruce Dickinson: ”Emme saa levyistämme enää rahaa”

Viihdeuutiset · Stara.fi

Maailman suosituimpiin yhtyeisiin lukeutuvan Iron Maidenin keulahahmo Bruce Dickinson vieraili eilen Tampereella järjestetyssä ICE LIVE Business Forum -seminaarissa. Supertähti kertoi liike-elämän edustajista koostuville kuulijoille lähinnä innovoinnista ja yhtyeensä oheistuotteista.

Kuva: Stara
Kuva: Stara

Laulaja kertoi musiikkimyynnin romahtaneen koko maailmassa, mutta siitä aiheutuvaa tulonmenetystä ovat nousseet korvaamaan oheistuotteet ja entistäkin vetovoimaisemmat live-esiintymiset. Levy-yhtiöt sen sijaan eivät hänen mukaansa ymmärtäneet viihdealan murrosta ja ne menettivät siten merkityksensä musiikkialan ekosysteemissä.

– Levy-yhtiöt eivät ymmärtäneet tilaisuuttaan ja jättivät sen käyttämättä. Nyt kukaan ei välitä levy-yhtiöiden kaatumisesta. Ei kukaan jää kaipaamaan levy-yhtiöitä. Musiikin ostajat olivat levy-yhtiöille vain asiakkaita, eivät faneja. Ihmiset ovat kuitenkin yhtyeiden faneja, joten yhtyeet eivät kärsineet yhtä paljon, Bruce Dickinson kertoi Tampereella.

– Emme saa levyistämme enää rahaa. Pitäisikö meidän siksi lopettaa musiikin tekeminen? Ei, koska rakastamme musiikkia. Ilman uutta musiikkia olemme vain karaokebändi. Tosin aika hyvä sellainen. Voisimme tehdä musiikilla rahaa, jos tekisimme ne makuuhuoneessa, kuten kaikki muut. Olemme kuitenkin dinosaurus ja haluamme tehdä levyn Rolling Stonesin tapaan suuressa studiossa. Se on itse asiassa todella hauskaa.

Levymyynnin heikosta tilasta huolimatta Iron Maidenilla menee lujaa. Yhtye on lanseerannut oheistuotteita, jotka ovat edelleen huippusuosittuja, ja yhtyeen livekeikat vetävät väkeä enemmän kuin koskaan. Kiertueiden ansiosta uutta musiikkia kannattaa yhä tehdä.

– Uusi musiikki on syynä siihen, että saamme uusia faneja, jotka haluavat olla mukana. He ovat ihmisiä, joten he tulevat konsertteihin. Kun ihmiset ovat ylpeitä kantaessaan fanituotteita, he ovat uskollisia bändille. Fyysisten levyjen myynti on laskenut 75 prosenttia, mutta livekeikat ovat suositumpia kuin koskaan. Kiertueemme yleisömäärä on kasvanut 20 prosenttia joka vuosi. Yleisö ei ole minun kaltaisiani vanhuksia, vaan nuoria.