MTV Push 2015 peruttu – floppitapahtuma oli liikaa

Viihdeuutiset · Stara.fi

Stara uutisoi syskuussa Helsingissä järjestetystä MTV Push -tapahtumasta, josta maksettu jättimäinen 850.000 euron budjetti osoittautui ammattilaisten tarkastelussa aivan muuksi kuin mitä tapahtumassa käytännössä nähtiin. Tapahtuma oli määrä järjestää myös ensi vuonna, mutta vuoden 2015 tapahtuma on kuitenkin peruttu.

Kulttuuriparkki-verkkosivusto kertoi tänään, että Helsinki ei tule saamaan vuoden 2016 MTV Europe Music Awards -tapahtumaa. Viralliseksi syyksi on ilmoitettu, että Helsinki ei kaikilta osin täytä gaalan järjestämisen edellyttämiä majoitus- ja saavutettavuusvaatimuksia.

Gaalan saaminen Helsinkiin oli yksi MTV Pushin tavoitteista, joten markkinointitapahtumaa ei nähdä Helsingissä enää toista kertaa. Päätös on ilouutinen veronmaksajille, sillä nyt peruttu tapahtuma olisi maksanut yli miljoona euroa. Puolet olisi maksanut Helsingin kaupunki ja toinen puoli olisi jaettu tasan työ- ja elinkeinoministeriön ja opetus- ja kulttuuriministeriön kesken.

Kerroimme aiemmin, että 850.000 euroa maksaneessa vuoden 2014 tapahtumassa peräti 125.000 euron kuluiksi määriteltyä esiintymislavaa tekniikoineen ei nähty tapahtumassa lainkaan. Tuolla rahalla olisi saanut Ruisrock-kokoisen lavan tekniikoineen kolmeksi päiväksi. Budjetissa turvatoimien hinnaksi oli määritelty 130.000 euroa, jolla olisi saanut paikalle 325 järjestysmiestä kahdeksi päiväksi, ja 15.000 euron vessabudjetilla paikalle olisi saanut 150 bajamaja-vessaa. Turvamiehiä ja vessoja ei paikalla näkynyt kuin murto-osa tuosta määrästä.

Tapahtuman jälkeen Helsingin kaupunkimarkkinointiyksikön päällikkö Saila Machere kertoi Iltalehdelle, että MTV Push -tapahtuma on kiinnostanut useissa eri maissa ja siitä on puhuttu muun muassa Saksassa, Yhdysvalloissa, Britanniassa, Japanissa ja Kiinassa. Staran toimitus tarkasti tuolloin mitä tapahtumaan liittyviä päivityksiä sosiaalisista medioista todellisuudessa löytyi.

Yhteisöpalvelu Twitteristä löytyi tapahtuman jälkeen jonkin verran aitoja mainintoja MTV Push Helsinki -viittauksilla, mutta samalla löytyi suuri määrä tekaistuja koneellisesti tuotettuja päivityksiä. MTV Push Helsinki -tapahtumaan liittyviä hashtageja ja linkkejä löytyi Twitteristä lukuisten näennäisesti eri käyttäjien julkaisemana. Viestien sisältö oli kuitenkin keskenään identtinen, joten on selvää, että viestit olivat tulleet samasta lähteestä. Tällainen ilmiö viittaa siihen, että jokin taho on ostanut rahalla tapahtumalle keinotekoista Twitter-hypeä.

Ensimmäiset koneelliset viestit on julkaistu 11. syyskuuta ja seuraavat jo seuraavana päivänä. Esimerkiksi TwitGain-palvelu kauppaa parhaillaan retwiittejä, eli uudelleen twiittauksia, 100 kappaletta kolmella eurolla. Näin ollen tapahtumien, yhtyeiden ja yritysten some-tilastojen kaunistaminen ei tule kovin kalliiksi, jos mainintoja täytyy saada nopeasti.

MTV Push Helsinki Twitterissä, Kuva: Stara
MTV Push Helsinki Twitterissä, Kuva: Stara
MTV Push Helsinki Twitterissä, Kuva: Stara
MTV Push Helsinki Twitterissä, Kuva: Stara