Kokaiiniriippuvuuden seuraus: Potilaiden iho mädäntyy

Viihdeuutiset · Annika Kela

Saint-Francisin sairaalassa Rotterdamissa on ollut hoidettavana 42-vuotias nainen, jonka iho oli alkanut mädäntyä. Kauhistuttava oire johtui lääkeaineesta, jolle nainen oli altistunut kokaiinin käytön seurauksena.

Asiantuntijoiden mukaan ihon mädäntymisen taustalla oli Levamisoli-lääkeaine. Levamisoli on yksi yleisimmistä aineista, joita kokaiiniin lisätään. Euroopassa toimivan Trans-European Drug Information -järjeston raportin mukaan kokaiinista 80 prosenttia sisältää lisättyjä aineita, joista ostajat eivät ole tietoisia.

Tässäkin tapauksessa potilas oli altistunut aineelle tietämättään. Lääkeaineen vaikutuksen seurauksena naisen iho oli alkanut mädäntyä. Potilaalle tehdyistä tutkimuksista on julkaistu tietoa BMJ Case Reports -sivustolla. Lääkäreiden mukaan etenkin korvalehtien mustuminen on yksi merkki aineelle altistumisesta.

Sen lisäksi, että nainen kärsi kauhistuttavista iho-vaurioista oli hänen elimistönsä joutunut koville huumeiden käytöstä. Lääkäreiden mukaan naiselle tulee jäämään pysyviä arpia ihoon mädäntymisen seurauksena.

Uusimmat