Nämä ruoat helpottavat ahdistusta

Terveys Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Ahdistus on yleisin mielenterveydellinen ongelma, josta hyvin moni kärsii jossain vaiheessa elämäänsä. Ahdistus ja masennus kulkevat usein käsi kädessä, mutta osa ihmisistä voi tuntea ahdistuvansa vaikka ei kokisikaan mitään masennuksen oireita.

Tohtori Uma Naidoo on kertonut Health Harvard -sivustolla, että ahdistuneisuutta pystyy helpottamaan tietyillä ruoilla. Jos henkilö tuntee ahdistuvansa helposti ja kokevansa ahdistusta melko usein, hänen tulisi lisätä ruokavalioonsa sellaisia ruokia, jotka sisältävät alla lueteltuja asioita.

1. Magnesium

Hyviä magnesiumin lähteitä ovat muun muassa pinaatti, pavut, pähkinät, siemenet ja täysjyvätuotteet.

2. Sinkki

Sinkkiä sisältävät cashewpähkinät, maksa, naudanliha ja kananmunan keltuaiset.

3. Omega 3

Omega 3 -rasvahappoja saa rasvaisesta kalasta, avokadosta ja cashewpähkinöistä.

4. Probiootti

Probioottirikkaita ruokia ovat esimerkiksi suolakurkut, hapanmaitotuotteet ja tuotteet, joihin on lisätty probioottia jälkikäteen.

5. Parsa

Naidoon mukaan parsa sisältää paljon ainesosia, jotka taistelevat ahdistuneisuutta vastaan.

6. B-vitamiini

Hyviä B-vitamiinin lähteitä ovat pavut, idut, pähkinät, siemenet, liha- ja maitotuotteet, avokado ja mantelit.

LUKIJAKILPAILU: Arvomme Staran Facebook-sivun tykkääjien kesken Tallink Siljan luksusristeilyn Tukholmaan kahdelle hengelle deluxe-hytissä. Risteilyn arvo on noin 600 euroa. Voit halutessasi tägätä alle kaverisi, jonka kanssa haluaisit lähteä risteilylle. Kerro kilpailusta myös kaverillesi tai tägää hänet kilpailusivulle. Voittaja arvotaan 8.11.2017. Facebook ei ole kilpailun järjestäjä.

Uusimmat