Kuntoilu auttaa tunteiden käsittelemisessä – mutta ei kuten luulet

Fitness Terveys Viihdeuutiset · Annukka Heikkilä

Tutkijat ovat jo pitkään tienneet, että säännöllinen urheilu ja liikuntasuoritukset saavat aktiivisen ihmisen tuntemaan olonsa paremmaksi ja yleisesti onnellisemmaksi. Nyt uusi tutkimus kuitenkin todistaa, että aerobinen liikuntasuoritus auttaa ihmisiä myös käsittelemään tunteitaan paremmin.

Tutkijat jakoivat testiryhmän kahteen osaan, joista toiset laitettiin venyttelemään puoleksi tunniksi ja toiset tekemään puoleksi tunniksi aerobista liikuntaa. Tämän jälkeen heidät laitettiin katsomaan elokuvia, jotka aiheuttivat erilaisia tunnetiloja koehenkilöille.

Tutkijat halusivat nähdä miten kumpikin testiryhmä käsittelee tunteet erilaisten liikuntasuoritusten jälkeen. Tutkimuksesta kävi ilmi, että aerobinen suoritus ei itseasissa parantanutkaan henkilöiden mielialaa itse liikuntasuorituksen aikana tai suoraan sen jälkeen, mutta se auttoi henkilöitä käsittelemään negatiivisia tunteita paremmin.

Aerobisen suorituksen tehneet koehenkilöt käsittelivät ja palautuivat Huffington Post -lehden mukaan nopeammin surullisesta olotilasta kuin venytelleet koehenkilöt.

Uusimmat