Suomen autovero muuttuu – luksusautojen markkinat mullistuvat: ”Kyse on erittäin merkittävistä summista”

Viihdeuutiset · Jocka Träskbäck

Suomen tulli ja verottaja ovat usein toimineet vastoin EU-direktiivejä, ja siksi EU-tuomioistuin on joutunut jo useasti tuomitsemaan Suomen viranomaisten toiminnan. Tuorein tapaus koskee jälleen kerran autoverotusta. Stara selvitti asiantuntijan kanssa miten EU-päätös ja siitä johtunut lakimuutos tulee vaikuttamaan Suomen automarkkinoihin.

Tähän mennessä auton leasing-sopimuksella hankkinut on joutunut maksamaan Suomessa koko autoveron kerralla, vaikka auto olisi käytössä vain esimerkiksi muutaman kuukauden tai kolme vuotta. EU-tuomioistuimen mukaan Suomen autoverotus ei ole ollut EU-direktiivien mukaista, joten tuomioistuin velvoitti Suomea muuttamaan autoverotusta. Presidentti Sauli Niinistö on vahvistanut lakimuutoksen, joka astuu voimaan 1. tammikuuta 2017.

Staran toimituksen saamien asiakirjojen mukaan lakimuutoksen myötä auton leasing-sopimuksella vuokraava joutuu jatkossa maksamaan autoveron ainoastaan ennalta määritellyltä vuokra-ajalta. Samantapainen malli otettiin Tanskassa käyttöön jo vuonna 2010. Uusi malli pohjautuu vientipalautukseen, missä auto täyty­­­y viedä pois maasta vuokrasopimuksen päätyttyä.

Autovero jaetaan jatkossa kymmenelle vuodelle ja jyvitetään kuukausittain siten, että autovero on ensimmäisenä kuukautena kolme prosenttia, toisena ja kolmantena kaksi prosenttia ja sen jälkeen yhden prosentin jäljellä olevasta autoveron määrästä. Toisin sanoen auton vuodeksi vuokraava maksaa autoveron kokonaissummasta vain noin 15 prosenttia ja kolmeksi vuodeksi vuokraava noin kolmanneksen.

Staran toimitus otti selvää miten autoveron muutos vaikuttaa automarkkinoihin Suomessa. Luksusautoihin erikoistuneen Luxury Collection By Auto-Outletin johtaja Miika Toivonen vahvisti, että lakimuutos tulee mullistamaan luksusautojen markkinat, mutta tavallisiin autoihin vaikutus jää kuitenkin pieneksi.

– Lakimuutoksen vaikutus ei näy vielä 100.000 euron autoissa juuri lainkaan, mutta sitä kalliimmissä kyllä. Luksusautoista esimerkiksi Ferrarin autovero on tähän saakka voinut olla jopa 200.000 euroa, mutta jatkossa leasing-sopimuksella autovero maksetaan vain vuokraa-ajalta, Luxury Collectionin Toivonen vahvisti toimituksen saamat tiedot.

– Kyse on erittäin merkittävistä summista. Tämä tulee pitkällä aikavälillä näkymään selvästi katukuvassa, johon tulee nykyistä enemmän luksusautoja, Toivonen jatkoi.