Tiestikö? Tästä syystä McDonald’sin logo on punakeltainen

Ruoka Viihdeuutiset · Tim Isokivi

McDonald’sin ja Burger Kingin kaltaisten pikaruokaketjujen logoissa on usein punaista ja keltaista väriä. Tämä ei ole suinkaan sattumaa, sillä kyseisten värien yhdistämisellä uskotaan olevan voimakkaita pyskologisa vaikutuksia.

Soveltavan väripsykologian asiantuntija Karen Haller on paljastanut, miksi juuri keltaista ja punaista käytetään ravintoloiden logoissa. Naisen mukaan punainen väri herättää huomion ja laukaisee nälän, ruokahalun ja stimulaation tunnetta. Keltainen väri puolestaan luo onnen ja ystävällisyyden tunnetta.

– Punaisen ja keltaisen yhdistäminen viittaa nopeuteen ja vikkelyyteen. Sisään, syömään ja jälleen ulos, Haller kuvailee blogissaan.

Keltainen on myös parhaiten päivänvalossa erottuva väri, joten huomio kiinnittyy logoon jo kaukaa. Hallerin mukaan aivot reagoivat suoraan tunteisiin vaikuttavaan värien kieleen nopeammin kuin sanoihin tai muotoihin.

McDonald’s-ravintolaketjujen logo on kuitenkin viime vuosina yhä useammin nähty vihreällä pohjalla. Tämä viittaa väriasiantuntijan mukaan luontoon ja luontoystävällisyyteen. Nopean syömisen sijaan asiakkaille halutaan nyt luoda mielikuva rauhallisesta ja kiireettömästä ilmapiiristä.