Unohda 10 000 askeleen päivätavoite – uusi laskutapa on terveellisempi

Fitness Lifestyle · Terhi Piiroinen

Ihmiset asettavat askelmittareiden päivätavoitteeksi yleensä 10.000 askelmaa. Aktiivisuus on paljon muutakin kuin pelkkä askelten lukumäärä, ja terveyshyötyihin vaikuttaa muun muassa se, kuinka paljon syke nousee liikkumisen aikana. Nyt rinnalle ehdotetaan uudenlaista liikkumismallia, jossa askelten sijaan mitataan aikaa.

Sheffield Hallamin yliopiston tohtori Rob Copeland analysoi uudella idealla päivittäin liikkuneiden henkilöiden ryhmää. Ihmisiä kehoitettiin kävelemään päivittäin 10.000 askeleen sijaan reippaasti kymmenen minuuttia kolme kertaa päivässä. Projektia kutsuttiin nimellä Active 10, BBC uutisoi.

Ideana on, että askelten laskemisen sijaan ihmiset kiinnittäisivät huomiota aktiivisuusaikaan. Parhaimman mahdollisen hyödyn saa, jos kävelee joka päivä reippaasti puoli tuntia kolmessa osassa. Vaikka askelmäärä jää huomattavasti pienemmäksi kuin 10.000, on kymmenen minuutin kävelymatkat terveydelle hyödyllisempiä, koska ne nostavat sykettä ja parantavat hapenottokykyä.

Uusimmat