Stara juokseminen

Viihdeuutiset

Vaasalaiselta olympiajuoksijalta poikkeuksellinen joulutervehdys kartalle

Tänäkin jouluna suomalaiset ovat vaihtaneet valtavan määrän joulutervehdyksiä, vaikka perinteiset tekstiviestit ovatkin kuolleet jo käytännössä sukupuuttoon. Nykyisin joulutervehdyksiä välitetään sosiaalisessa mediassa monin tavoin. Vaasalaisnainen hieman keskimääräistä tyylikkäämmin.

Kestävyysjuoksija Camilla Richardsson Camilla Richardsson on nimittäin juossut ruotsinkielisen joulutervehdyksensä Vaasan kaupungin kartalle.

Useasti palkittu ja jopa Pekingin olympialaisissa kilpaillut Richardsson lähti tarkasti suunnittelemalleen reitille Onkilahdenpuistosta, jonne hänen reittinsä myös päättyi juostuaan ensin keskustan, Huutonimen, Kivihaan ja Kotirannan kautta.

Traditional Christmas longrun ✔️ 🎄🎅🏼 #merrychristmas

A photo posted by Camilla Richardsson (@camillarichardsson) on

Fitness Terveys Urheilu Viihdeuutiset

Urheilijoiden uusi hittituote? Kannabisvesi rentouttaa lihaksia

Urheilijoille on olemassa suuri valikoima erilaisia tuotteita ja lisäravinteita, jotka auttavat palautumisen kanssa, tukevat lihaskasvua ja kehittymistä ja ovat avuksi nivelille. Nyt urheilijoille on kehitelty myös kannabisvesi.

Twitter

Treenaajille suunnattu Everx-niminen kannabisvesi on tulossa markkinoille. Kannabiksen sisältämä THC-kannabinoidi on päihtymisen kannalta merkittävin, mutta Eater-sivuston mukaan Everx-vedessä ei kyseistä molekyyliä ole, minkä vuoksi sitä ei olekaan tarkoitettu juotavaksi päihtymismielessä.

Everx-vesi sisältää kannabidiolia, joka auttaa lihaksia ja vartaloa rentoutumaan kovan treenin jälkeen ja helpottaa lihassärkyä. Kannabidioli auttaa treenaajia myös nukkumaan paremmin ja palautumaan suorituksesta. Yritys olettaa veden menestyvän vuonna 2017 markkinoille tullessaan erinomaisesti, ja Everx-kannabisvedelle arvioidaankin yli miljoonan dollarin myyntiä tulevalle vuodelle.

Terveys Urheilu Viihdeuutiset

Urheilu kumoaa alkoholin haittavaikutukset

Alkoholin juomista on pidetty yleisesti todella pahana ja ajateltu, että se vaikuttaa ihmisten terveyteen peruuttamattomalla tavalla. Uuden tutkimuksen mukaan on kuitenkin huomattu, että säännöllinen liikunnan harrastaminen kumoaa alkoholin huonot vaikutukset.

Asiantuntijat ovat selventäneet Daily Mail -lehden mukaan, että liikunta peruuttaa kehossa käynnistuneet haitalliset prosessit, jotka saavat alkunsa alkoholin juomisesta. Tutkimuksen mukaan alkoholia juovat aikuiset, jotka urheilivat viisi kertaa viikossa tunnin ajan, olivat yhtä terveitä kuin aikuiset, jotka eivät juoneet alkoholia lainkaan.

Alkoholin juominen aiheuttaa solutasolla tulehduksia, jotka voivat johtaa syöpään ja muihin sairauksiin. Tämän vuoksi alkoholia juovat aikuiset kuolevat todennäköisemmin nuorempina erilaisten sairauksien myötä jos he eivät harrasta liikuntaa. Urheilemisella on kuitenkin niin suuria terveysvaikutuksia, että säännöllinen liikunta onnistuu kumoamaan alkohlin huonot vaikutukset.

Terveys Viihdeuutiset

Juoksusta hyöty irti – 10 kilometriä viikossa riittää!

Moni voi haaveilla maratonin tai edes puolikkaan juoksemisesta, mutta pitää pitkän matkan juoksemista liian kaukaiselta tavoitteelta jaksaakseen mennä sitä kohti säännöllisesti ajoitetuilla lenkeillä. Nyt uusi tutkimus kuitenkin todistaa, että jo lyhyillä juoksumatkoilla on ihmisiin samanlaiset terveysvaikutukset kuin pitkilläkin, joten juoksuharrastus kannattaa aloittaa lähtötasosta riippumatta.

Mayo Clinic on tutkinut juoksemista ja sen tuomia terveyshyötyjä. Tutkimuksista kävi ilmi, että kymmenen kilometrin juokseminen viikossa riittää saavuttamaan samat terveyshyödyt, joita paljon pitkiä matkoja juoksevatkin saavat. Kymmenen kilometrin matkaa ei tarvitse pystyä suorittamaan edes saman lenkin aikana vaan matkan voi juosta osissa viikon aikana.

Viiden minuutin juokseminen vastaa 15 minuutin kävelyä ja 25 minuutin juoksulenkki vastaa jo 105 minuutin kävelyä. Juokseminen alentaa syöpäriskiä, verenpainetta, parantaa verensokeria ja vähentää sydänkohtausriskiä. Pienissäkin osissa suoritetut pyrähdykset tarjosivat lenkkeilijälle kaikki edellämainitut terveyshyödyt, joista lyhyttä matkaa juoksevat pääsevät nauttimaan ilman rasitusvammoja.

Pitkää matkaa juoksevilla voi olla parempi kunto, mutta pidempään yhtäjaksoisesti kestävä rasitus tuo kuitenkin mukanaan myös terveysriskejä. Sydämen toimintahäiriöt ja loukkaantumisriskit kasvoivat pitkän matkan juoksijoilla, mikä teki siitä hieman huonomman vaihtoehdon lyhyempiin lenkkeihin verrattaessa. Riskeistä huolimatta hyödyt ovat kuitenkin suuremmat kuin haitat, joten oli juoksumatka sitten lyhyt tai pitkä, sillä tulee olemaan suuret positiiviset vaikutukset liikkujan terveyteen.

Fitness Terveys Viihdeuutiset

Näillä vinkeillä paremmaksi juoksijaksi – eikä maksa mitään!

Juokseminen on loistava urheilumuoto, koska sen aloittaminen ei maksa mitään ja sitä pystyy harjoittamaan missä tahansa. Moni juoksun aloittanut haaveileekin loikkivansa heti vaivattomasti kymmenen kilometriä, mutta juokseminen voi olla aluksi melko tuskallista.

Daily Mail on nyt listannut muutaman vinkin, joiden avulla voit tulla paremmaksi juoksijaksi:

1. Löydä motivaatio

Jokin kilpailu tai juoksutavoite voi toimia hyvänä motivaationa, jonka ansiosta lenkkipolulle on mielekästä lähteä useamman kerran viikossa.

2. Syö hiilihydraattia

Juoksupäivän aikana kannattaa muistaa syödä hiilihydraattipitoisia ruokia, että varastot eivät lopu lihaksista kesken juoksun. Energian loppumisen tunne on suuri syy siihen, minkä vuoksi juokseminen voi tuntua pahalta.

3. Älä lähde liian kovalla vauhdilla liikkeelle

Klassisin aloittelevien juoksijoiden tekemä virhe on se, että he lähtevät heti liian kovalla nopeudella liikkeelle. Juokseminen tuntuu raskaalta eikä nopeutta pysty ylläpitämään kauaa. Juoksu kannattaa aloittaa mahdollisimman rauhallisesti ja lisätä vauhtia vasta kunnon kehittyessä.

4. Interval-harjoittelu

Kovasykkeinen interval-harjoittelu parantaa kestävyyttä, mikä auttaa juoksemisessa. Tee siis välillä tasaisen lenkin sijaan lenkki, johon yhdistät kovia sprinttejä, kävelyä ja esimerkiksi portaiden nousemista.

5. Voimaharjoittelu

Daily Mail -lehden mukaan juoksijat suosivat voimaharjoittelua ja kuntosalilla treenaamista, koska se kasvattaa voimaa, parantaa kestävyyttä ja korjaa ryhtiä, jonka ansiosta myös juoksuasentokin on parempi.

6. Hyvä musiikki

Lempimusiikin kuunteleminen lenkin aikana yleensä parantaa kestävyyttä ja saa juoksemisen tuntumaan kevyemmältä. Juoksulenkin matkan mukaan ajoitetut kappaleet myös rytmittävät mukavasti askelia ja saa ne rullaamaan.

Fitness Viihdeuutiset

Tutkijat: Hyvinvointirannekkeet vievät ilon liikunnasta

Liikkumista ja kehon toimintoja mittaavat hyvinvointirannekkeet ovat yksi joulun suosituimmista lahjoista. Rannekkeiden suosio on ollut viime vuosina kasvussa ja markkinoille on tullut useita vaihtoehtoja eri liikuntamuotoja harrastaville.

Hyvinvointirannekkeista on tullut tarkkoja liikunnan mittareita ja erilaisten sovellusten avulla omaa liikkumista ja kehittymistä on helppo seurata. Vaikka rannekkeen perimmäinen tarkoitus on kannustaa liikkujaa suoriutumaan kuntoilustaan paremmin ovat tutkijat huomanneet rannekkeilla olevan myös negatiivisia vaikutuksia liikkumiseen.

Pohjois-Carolinassa sijaitsevan Duke yliopiston teettämän tutkimuksen mukaan hyvinvointirannekkeet ovat ilonpilaajia. Tutkimus osoitti, että liikkumisen ilo väheni, jos koehenkilöiden urheilusuorituksia mitattiin. Kuntoilusta tuli suorittamista sen sijaan, että se olisi ollut hauskaa ajanvietettä.

Tutkimuksessa tehtiin kahdeksan erilaista testiä, joihin osallistui 100-350 koehenkilöä. Daily Mail -lehden mukaan urheilusuoritusten mittaaminen kannusti koehenkilöitä parempiin tuloksiin, mutta tehtävien suorittamisen mielekkyys kärsi sen seurauksena. Koehenkilöt, jotka saivat suorittaa tehtäviä omalla tavallaan ilman erityisiä tavoitteita, kokivat tehtävät huomattavasti mielekkäimmiksi.

Tutkimus on nimeltään The Hidden Cost of Personal Quantification ja se on kokonaisuudessaan julkaistu Journal of Consumer Research -ammattijulkaisussa.