Finnair jätti 12-vuotiaan lapsen Italiaan – muu perhe otettiin lennolle

Matkailu Ohhoh! · Jocka Träskbäck

Lentoyhtiöllä tapahtuu usein tilanteita, joissa kaikki matkustajat eivät mahdu lopulta lentokoneeseen niin sanotun ylibuukkauksen vuoksi. Lentoyhtiöt nimittäin myyvät lennoilleen lippuja enemmän kuin lentokoneissa on paikkoja, koska yleensä osa matkustajista jättää saapumatta. Ei kuitenkaan aina.

Tällaisissa tilanteissa lentoyhtiöt kuuluttavat tavallisesti lähtöportilla vapaaehtoisia, jotka ovat valmiita odottamaan seuraavaa lentoa esimerkiksi muutaman sadan euron korvausta vastaan. Vapaaehtoisia ei kuitenkaan aina löydy, ja silloin lentoyhtiö on ongelman edessä.

Eilen illalla tällainen tilanne tapahtui Finnairin lennolla Milanosta Helsinkiin. Staran Italiasta saamien tietojen mukaan lennolta poistettiin lopulta myös 12-vuotias lapsi, joka matkusti yhdessä perheensä kanssa. Muut perheenjäsenet pääsivät lennolle, eikä kentälle jätettäviä suostuttu pyynnöistä huolimatta vaihtamaan toisiin henkilöihin.

Lentokenttävirkailija ilmoitti perheelle, että esimerkiksi tytön isä ei voinut jäädä Milanoon tyttärensä sijasta, koska ylibuukkauksessa kohteeseen jäämään valittuja henkilöitä ei voitu enää vaihtaa. Näin ollen jos isä olisi jäänyt Italiaan tyttärensä seuraksi, ei Finnair olisi korvannut hänelle uutta paluulentoa Suomeen.

Isä oli halukas jäämään tyttärensä kanssa Milanoon omalla kustannuksellaan, mutta myös ystäväperhe oli lennolta poistettujen joukossa. 12-vuotias kykeni siten jäämään ystäväperheen kanssa Italiaan odottamaan uutta paluulentoa, ja hän on lentämässä Suomeen ilmeisesti tänään.

Stara on tänään ollut yhteydessä Finnairin tiedotukseen, josta mediasuhteista vastaava johtaja Päivi Tallqvist kertoi, ettei yhtiöllä ole tapana jättää lapsia kohteeseen ylibuukkausten vuoksi. Hän ei voi kommentoida tätä nimenomaista tapausta tarkemmin, mutta yhtiö selvittelee tapahtuneen taustoja.

– Tietyn asiakkaan tilannetta emme voi yksityiskohtaisesti kommentoida asiakkaan yksityisyyden vuoksi, mutta yleisesti voin sanoa, että ylivaraustilanteessa samalla varauksella olevia lapsiperheitä ei lähdetä erottamaan, Finnairista kommentoitiin Staralle.

– Uudelleenreititettävät matkustajat valitaan ylivaraustilanteessa varaustietojen perusteella, jos vapaaehtoisia ei löydy, ja silloin on tärkeää, että varauksesta näkyy että matkustaja on lapsi, ja hänen tulee olla vanhempiensa kanssa samassa varauksessa, jotta asiakaspalveluhenkilöstö pystyy näkemään, että kyse on perheestä.