Uudenvuodenlupaukset näkyvät suomalaisten ostoskorissa – nyt 20 prosenttia enemmän hedelmiä

Lifestyle Ruoka · Terhi Piiroinen

Uusi vuosi on yleensä se ajankohta, jolloin ihmiset päättävät panna elämänsä remonttiin. Erityisesti ruokavalioon kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota. S-ryhmästä kerrotaan, että tämä näkyy myös ihmisten ostotottumuksissa.

– Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta tiedottaa.

Myynnin kasvuun vaikuttaa osaltaan myös se, että monien ulkomaalaisten hedelmien satokausihuiput ajoittuvat juuri tammikuuhun. Vuodenvaihteen terveellisyysinnostus näkyy myyntitilastoissa myös siten, että epäterveellisiksi miellettyjen herkkujen myynti on tammikuussa vuoden matalimmalla tasolla. Alkoholipitoisten panimojuomien myynti on tammikuussa noin neljänneksen pienempää kuin muina kuukausina keskimäärin. Alkoholittomien panimojuomien osuus myynnistä on puolestaan suurimmillaan juuri tammikuussa.