Vegaanihaaste kiinnostaa suomalaisia: ”Myynneissä selkeä piikki tammikuussa”

Ruoka · Tim Isokivi

Kasvisruokavalion suosio on viime vuosina noussut. Vegaanisesta ruokavaliosta kiinnostuneita kehotetaan viettämään tammikuussa niin kutsuttua veganuarya, eli vegaanista tammikuuta.

Tammikuun Vegaanihaasteessa on mukana muun muassa S-ryhmä. Yhtiö kannustaa kokeilemaan vegaanista ruokavaliota kuukauden ajan. Valikoituihin S-marketteihin, Prismoihin ja Alepoihin on myös tulossa tammikuussa vegaaninen uutuustuotesarja.

– Yhteistyö Vegaanihaasteen kanssa on S-marketille luontevaa ja olemme siinä innolla mukana myös tällä kertaa. Kampanjan suosiosta ja osallistujamääristä kertoo myös se, että useiden vegaanisten tuotteiden myynneissä on havaittavissa selkeä piikki tammikuun aikana, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa kertoo tiedotteessa.

S-ryhmän vastuullisuusohjelman tavoitteena on, että vähintään 65 prosenttia yhtiön myymästä ruoasta olisi kasvipohjaista vuonna 2030. Kasviproteiinituotteiden myynnin kerrotaan kasvaneen 24 prosenttia maaliskuun 2020 ja syyskuun 2021 välisenä aikana verrattuna maaliskuun 2018 ja syyskuun 2021 välisenä aikaan. Kauraruokajuomien myynti kasvoi samalla ajanjaksolla jopa 58 prosenttia.