USU: Hätäkeskukseen ehkä myös chat-yhteys jatkossa

Digi Viihdeuutiset · Tim Isokivi

Hätäilmotuksen voi todennäköisesti tehdä tulevaisuudessa reaaliaikaisen chatin kautta. Asiasta käydään esiselvitystä, jonka on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Uutissuomalainen.

Chat-palvelun reaaliaikaisuus tarkoittaa sitä, että hätäilmoituksen tekijän sanat ilmiestyisivät päivystäjän ruudulle kirjain kerrallaan. Päivystäjä voisi ominaisuuden avulla hahmottaa, missä kunnossa hälytyksen tekijä on. Hätäkeskuslaitoksen kehittämisosaston johtaja Arttu Perttulan mukaan chat-palvelu helpottaisi esimerkiksi mykkien elämää ja helpottaisi ääriesimerkkeinä panttivangiksi tai vastaavaan tilanteeseen joutuneita.

Hätäkeskuksen chat-kanava olisi osa 112 Suomi -mobiilisovellusta. Perttulan mukaan hätäkeskuksen pikaviestipalvelu lisäisi avun tarvitsijoiden tasavertaisuutta. Taustalla ovat myös EU-vaatimukset.

– Chat-palvelun varsinainen kehitys ja käyttöönoton valmistelu alkavat suurella todennäköisyydellä ensi vuonna. Palvelun mahdollinen käyttöönotto vie vuodesta kahteen, Perttula arvelee.