Tutkijat löysivät potentiaalisesti vaarallisen asteroidin – suurin löydetyistä

Tähtitieteilijät löysivät taannoin jälleen yhden Aurinkoa kiertävän suurikokoisen asteroidin. Tutkijoiden mukaan on olemassa mahdollisuus, että taivaankappaleen kiertorata voisi tulevaisuudessa osua törmäyskurssille Maapallon kanssa. Seuraukset olisivat katastrofaaliset.

2022 AP7 -nimelä tunnettu asteroidi on läpimitaltaan 1,5 kilometrin kokoinen. Se löydettiin viime vuoden loppupuolella alueelta, jossa Auringon kirkkaus hankaloittaa kappaleiden havaitsemista. Auringon kerran viidessä vuodessa kiertävä asteroidi löydettiin Victor M. Blanco -teleskoopin avulla.

Asteroidin kiertorata ei tällä hetkellä vaaranna Maata. Sen tulevien reittien ennustaminen on kuitenkin haastavaa. Asteroidin kiertorata voi muuttua hitaasti painovoimatekijöiden vuoksi.

2022 AP7 on suurin koskaan löydetty Maapalloa potentiaalisesti uhkaava asteroidi. Mikäli se päätyisi joskus törmäyskurssille planeetan kanssa, olisi Yhdysvaltojen Carnegien tiedeinstituutin astronomi Scott S. Sheppardin mukaan seuraksena lähes ennenäkemätön sukupuuttoon kuolemien aalto.

Tällä hetkellä tunnetaan yli 27 000 asteroidia, jotka luokitellaan Maan lähelle tuleviksi. Se tarkoittaa, että niiden kiertorata kulkee vähintään 48,3 miljoonan kilometrin päässä Maasta. Yhdenkään asteroidin ei kuitenkaan tiedetä olevan tällä hetkellä törmäyskurssilla Maan kanssa.