Varoitus: Kela ei kysele pankkitunnuksia – kyseessä on huijaus

Digi · Terhi Piiroinen

Kelan nimissä liikkuu nyt runsaasti huijaustekstiviestejä, joilla yritetään saada haltuun asiakkaiden pankkitunnuksia. Kela muistuttaa, ettei se koskaan pyydä asiakkaan henkilö- tai pankkitietoja tekstiviestillä tai sähköpostilla. Asiointi hoidetaan Kelan oman verkkopalvelun kautta kirjautumalla.

Kyse on Kelan mukaan kalastelutekstiviesteistä, joiden avulla rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja. Viestin vastaanottajaa saatetaan pyytää esimerkiksi avaamaan linkkejä, kirjautumaan verkkopalveluun pankkitunnuksillaan tai lähettämään omia tietojaan. Viestin lähettäjäksi on merkitty Kela, mutta tosiasiassa tiedot voivat päätyä verkkorikollisten käsiin.

Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:



– Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.



-Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.



– Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun. Tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.



– Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin: Henkilötietojani on viety tai vuotanut – Suomi.fi



– Jos saat Kelan nimissä tulevan epäilyttävän viestin, ilmoita siitä osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.