Perhe tyrmistyi – sähköauton varaosa maksoi enemmän kuin auto

Autot Lifestyle · Terhi Piiroinen

Yhdysvaltojen St. Petersburgissa asuva teini Avery Siwinksi osti vuoden 2014 sähköauton käytettynä. Kyseessä oli Ford Focus Electic, jolla hän pystyi ajamaan kouluun ja suorittamaan tarvittavat menot esikaupunkialueella. Auto oli kuljettajansa mieleen, koska se oli hiljainen ja näppärä. Eräänä päivänä se ei kuitenkaan lähtenyt enää käyntiin.

Teinin perhe oli maksanut autosta 11.000 dollaria. Se toimi kuusi kuukautta. Sitten vian selvittyä ilmeni, että auto tarvitsi uuden akun, jonka hinta oli 14.000 dollaria. Sekä Avery että hänen isoisänsä Ray Siwinksi tyrmistyivät. Kaiken lisäksi kyseisen auton mallin tuotanto oli lopetettu neljä vuotta sitten, joten varaosan saaminen oli entistäkin haastavampaa.

Nyt ollaan tilanteessa, jossa vanhojen sähköautojen kierrätys on mahdotonta, eivätkä ne kestä läheskään yhtä pitkää ikää kuin ”vanhanaikaiset” ajoneuvot. Toisin sanoen unelma ekologisuudesta musertuu siinä vaiheessa, kun sähköautoja tuotetaan liukuhihnalta ja niiden käyttöikä on verrattaen lyhyt. Monen mielestä sähköautojen ympärillä oleva hypetys on taantumassa ja kupla on puhkeamassa.

Sen lisäksi, että sähköautojen akut ovat paljon monimutkaisempia kierrättää kuin perinteisten autojen lyijyakut, ovat ne myös uskomattoman raskaita ja kalliita kuljettaa. Lisäksi maailmaa uhkaava litiumpula on myönnettävä.