Hätäilmotuksen voi todennäköisesti tehdä tulevaisuudessa reaaliaikaisen chatin kautta. Asiasta käydään esiselvitystä, jonka on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Uutissuomalainen.
Chat-palvelun reaaliaikaisuus tarkoittaa sitä, että hätäilmoituksen tekijän sanat ilmiestyisivät päivystäjän ruudulle kirjain kerrallaan. Päivystäjä voisi ominaisuuden avulla hahmottaa, missä kunnossa hälytyksen tekijä on. Hätäkeskuslaitoksen kehittämisosaston johtaja Arttu Perttulan mukaan chat-palvelu helpottaisi esimerkiksi mykkien elämää ja helpottaisi ääriesimerkkeinä panttivangiksi tai vastaavaan tilanteeseen joutuneita.
Hätäkeskuksen chat-kanava olisi osa 112 Suomi -mobiilisovellusta. Perttulan mukaan hätäkeskuksen pikaviestipalvelu lisäisi avun tarvitsijoiden tasavertaisuutta. Taustalla ovat myös EU-vaatimukset.
– Chat-palvelun varsinainen kehitys ja käyttöönoton valmistelu alkavat suurella todennäköisyydellä ensi vuonna. Palvelun mahdollinen käyttöönotto vie vuodesta kahteen, Perttula arvelee.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten ambulanssi, palokunta Suomi, pelastuslaitos tai laajemmin aihealueesta Digi Viihdeuutiset.