Verkkopankeissa maksuja suorittaessa voi lokakuusta alkaen kohdata uudenlaisen tilanteen. Mikäli maksunsaajan nimi ei vastaa maksajan syöttämää nimeä, huomauttaa verkkopankki asiasta. Finanssialan mukaan tavoitteena on estää maksun välittyminen väärälle vastaanottajalle.
Muutoksen taustalla on asteittain voimaan tuleva EU:n pikamaksuasetus. Asetuksen myötä minkä tahansa pankin asiakas voi lähettää ja vastaanottaa pikasiirtoja kymmenessä sekunnissa vuorokaudenajasta ja maasta riippumatta. Maksun saajan tilin ja nimen tarkistamisen tarkoituksena on vähentää petoksia.
– Huomautuksissa ei ole siis kyse huijauksesta. Huijausten kanssa on jokaisen syytä olla tarkkana, mutta lokakuusta alkaen tällaiset verkkopankin tekemät varmistukset saattavat olla osa monien maksajien normaalia arkea, kertoo tiedotteessa Finanssiala ry:n maksuliikeasiantuntija Miia Zitting.
Maksun voi edelleen tehdä, vaikka maksunsaajan tili ei vastaisi maksajan ilmoittamaan imeä. Vastuu mahdollisesta väärälle taholle menevästä maksusta siirtyy kuitenkin Zittingin mukaan maksajalle. Pikamaksuasetus on saattanut näkyä pankkien asiakkaille jo pankkien lähettäminä sopimusehtomuutoksina.
Hämmennysten välttämiseksi laskuttajien kannattaa pitää huoli siitä, että virallinen nimi ja maksutapahtumassa näkyvä nimi vastaavat toisiaan. Osa yrityksistä saattaa käyttää erillistä maksupalvelutarjoajaa. Finanssiala muistuttaa, että tällaisesta käytännöstä kannattaa kertoa maksajalle etukäteen.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten pankki, raha euro tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.