Monet yritykset osaavat jo hyödyntää tekoälyä ja automaatiota tehostaakseen toimintaansa, eikä robotiikan käyttö esimerkiksi tuotannossa tai asiakaspalvelussa ole enää uutta. Nyt myös kahvijätti Starbucks aikoo ottaa seuraavan askeleen tekoälyn hyödyntämisessä.
Kun Starbucks tiedotti alkavansa käyttämään tekoälyä kahviloissa, osa asiakkaista ja työntekijöistä huolestui. Yhtiö on kuitenkin nyt painottanut, että tarkoituksena ei ole korvata ihmisiä roboteilla.
Starbucksin toimitusjohtaja Brian Niccol kertoi Dreamforce-tapahtumassa People-sivuston mukaan, että yritys haluaa tekoälyn avulla palauttaa asemansa maailman parhaana asiakaspalveluyrityksenä. Hän kuitenkin vakuutti, että tarkoituksena ei ole syrjäyttää työntekijöitä roboteilla vaan tukea heitä tekoälyavusteisesti.
Keskeinen osa Starbucksin uudistusta on Green Dot Assist -niminen virtuaalinen barista-avustaja, jonka Starbucks otti käyttöön pilottina kesällä 2025. Järjestelmä auttaa työntekijöitä esimerkiksi silloin, kun he eivät muista juoman valmistusvaiheita tai kohtaavat muita ongelmia.
Tekoäly tarjoaa työntekijöille reaaliaikaisia vastauksia myymälän iPadien kautta, minkä on tarkoitus helpottaa työntekoa ja vähentää viivästyksiä. Lisäksi Starbucks hyödyntää niin sanottua smart Q -teknologiaa, joka auttaa optimoimaan tilausten käsittelyjärjestystä, jotta juomat valmistuvat mahdollisimman tehokkaasti ja tasapuolisesti.
Tulevaisuudessa tekoäly tulee näkymään myös asiakkaiden arjessa. Yhtiön toimitusjohtaja visioi maailmaa, jossa Starbucks-tilauksen voisi tehdä pelkällä äänikomennolla ilman sovelluksen avaamista. Starbucksin mukaan tämä uusi aikakausi ei kuitenkaan korvaa ihmisiä, vaan vahvistaa yhteyttä baristojen ja asiakkaiden välillä tekoälyn tuella.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten Starbucks tai laajemmin aihealueesta Viihdeuutiset.