Suomen sähkö- ja ladattavien autojen osuus on jo selkeästi edellä Euroopan keskiarvoa. Suomalaiset eivät kuitenkaan ole vielä samalla tasolla kuin kaikista edistyneemmät maat, kuten Tanska ja Norja. Silti yhä useampi suomalainen on siirtynyt autovalinnoissaan ladattaviin käyttövoimiin.
Traficomin tuoreiden lukujen mukaan jo joka kahdeksas henkilöauto on ladattava hybridi tai täyssähköauto. Suomessa on tällä hetkellä noin 2,8 miljoonaa liikenteessä olevaa henkilöautoa. Niistä 63 prosenttia kulkee bensiinillä ja 24 prosenttia dieselillä. Ladattavien hybridien osuus on noussut seitsemään prosenttiin ja täyssähköautojen kuuteen prosenttiin.
Kasvuvauhti on nopeampi kuin koskaan aiemmin.
Viimeisen kolmen vuoden aikana ladattavien autojen määrä on kasvanut noin 200.000 ajoneuvolla. Huomionarvoista on myös se, että samaan aikaan perinteisten polttomoottoriautojen määrä on vähentynyt 250.000:lla. Myös paketti- ja linja-autoliikenteessä tapahtuu muutosta, vaikkakin eri tahdissa. Suomessa on noin 330.000 pakettiautoa, joista 95 prosenttia toimii edelleen dieselillä. Sähköpakettiautojen määrä on kuitenkin tuplaantunut kahdessa vuodessa 3.000:sta 6.000:een.
Linja-autoliikenteessä muutos näkyy selkeimmin kaupunkien joukkoliikenteessä. Noin joka neljäs paikallisliikenteen bussi kulkee jo sähköllä. Määrä on kasvanut kahdessa vuodessa 70 prosenttia. Jyväskylässä liikenteeseen on tullut myös Suomen ensimmäiset vetylinja-autot, Traficomista kerrotaan.
Kuorma-autoliikenteessä muutos on toistaiseksi hitaampi, mutta sama suunta on nähtävissä. Suomessa on noin 97.000 kuorma-autoa, joista 96 prosenttia toimii dieselillä. Kahden vuoden aikana sähkökuorma-autojen määrä on tuplaantunut ja kaasukuorma-autojen määrä kasvanut 70 prosenttia. Kaasuautot käyttävät biokaasua, mikä lienee kaikista ekologisin vaihtoehto markkinoilla olevista polttoaineratkaisuista.
Voit lukea Starassa myös lisää tähän kyseiseen artikkeliin liittyvistä aiheista, kuten sähköauto tai laajemmin aihealueesta Autot Lifestyle.