Kauppaketju myi topattuja bikineitä lapsille – vanhemmat raivostuivat

Ohhoh! · Stara.fi

Erityisesti tyttöjen aikaistunutta seksualisoitumista on kritisoitu viime aikoina runsaasti, kun vuosi vuodelta nuoremmat tytöt ryhtyvät käyttämään meikkejä ja paljastavia muotivaatteita. Nyt Britannian suurimpiin kauppaketjuihin lukeutuva Primark on mennyt monien vanhempien mielestä liian pitkälle.

Primark toi nimittäin äskettäin markkinoille amerikkalaisen Abercomben topattuja bikineitä, jotka oli suunnattu 7-vuotiaille tytöille. Tuotteita myytiin neljän punnan ”ulosheittohintaan” ja niitä oli myynnissä kolmea eri väriä. Tapauksesta syntyi niin suuri kohu, että yhtiö joutui lopulta vetämään tuotteen myynnistä. Lisäksi yhtiö julkaisi virallisen anteeksipyynnön ja pahoitteli aiheuttamaansa mielipahaa. Primark lupasi myös lahjoittaa tyttöjen bikineissä saamansa tuotot hyväntekeväisyyteen.

Erityisen äänekkäästi pikkutyttöjen topattuja bikineitä vastustivat lasten etuja ajavat järjestöt, jotka totesivat ketjun syyllistyneen tyttöjen seksualisoimiseen. Ne kritisoivat tiukasti myös sitä, että lapsia opetetaan pienestä pitäen seuraamaan trendejä ja muoti-ilmiöitä. Myös poliitikot joutuivat lopulta ottamaan kantaa tilanteeseen, ja esimerkiksi David Cameron totesi tuotteen olevan hävytön.

Primarkilla on Britanniassa 138 myymälää ja Irlannissa 38. Muutama kuukausi sitten amerikkalainen Tesco sai kritiikkiä tuotuaan myyntiin lapsille tarkoitetut tankotanssi-varusteet tankoineen. WHSmith veti viime vuonna myynnistä lapsille suunnatun Playboy-tuotesarjan.