Suomessakin monet internetin pikaviestimien ja älypuhelinten käyttäjät ihmettelevät päivittäin viesteissä nähtäviä pieniä pikselikuvia, joista löytyy huikea määrä valinnanvaraa. Kyseessä on graafisista niin sanotuista emoji-erikoismerkeistä.
Emojit ovat yleistyneet nopeasti länsimaissa, mutta erityisesti Japanissa ja Etelä-Koreassa ne ovat olleet jo pitkään merkittävä osa nuorten viestikeskusteluita. Nyt emojit ovat ottaneet uuden askeleen, kun Axe on valjastanut ne mainoskampanjansa käyttöön. Axe valistaa parhaillaan Facebookissa nuoria ajessa kirjoitettavien tekstiviestien vaaroista kertomalla siitä useita eri tarinoita emoji-erikoismerkeillä.
PÄIVITYS: Alkuperäisessä jutussa kerrottiin virheellisesti, että kampanjassa valistettaisiin myös rattijuopumuksista. Niin ei kuitenkaan ole, vaan kampanja valistaa ainoastaan tekstiviestien kirjoittamisesta ajaessa. Molemmilla on toki usein tuhoisia seurauksia.